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06. Incontri triestini di filologia classica (2006-2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/2726

Title: Fortuna delle eroine d'un tempo. Da Omero a Villon
Authors: Fernandelli, Marco
Keywords: Omero
Polignoto
Virgilio
Dante
Villon
Homer
Polignotus
Vergil
Issue Date: 2008
Publisher: EUT - Edizioni Università di Trieste
Series/Report no.: Polymnia: Studi di filologia classica
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Abstract: Nella poesia catalogica e più specificamente genealogica, l’esteso contenuto erudito prende la forma che è garanzia di verità grazie alla sua struttura: essa consiste in un appropriato circoscrivere e disporre le parti interne dell’opera, ma anche nell’appropriato inquadramento di essa nell’organismo della cultura comunitaria. Ciò significa immettere il complesso catalogico dall’esterno in un ordine temporale, di cui proprio quel catalogo concreterà l’estensione e chiarirà l’articolazione. Il catalogo delle eroine è parte integrante di un piano che mira a un effetto di totalità integrando gli opposti: femminile-maschile; antiche eroine-antichi eroi; tempo della morte-tempo della vita; forma del catalogo genealogico-forma della mimesi epica. Per la sua fluidità, il catalogo si presta a rielaborazioni: nella serie dei testi che derivano da Omero qui considerati – il grande affresco di Polignoto; il libro VI dell’Eneide; il canto V dell’Inferno di Dante, la ballata di François Villon, detta Des dames du temps jadis – il catalogo delle eroine resta necessario alla rappresentazione dell’Oltremondo, mentre la tecnica di combinazione tra i codici – catalogico e narrativo – evolve sempre più concentrando il rilievo sapienziale del catalogo e limitandone l’autonomia formale.
In catalogic poetry and more specifically in genealogical poetry, the extensive learned content takes a form which, by means of its very organization, is a guarantee of truth: it consists of an appropriate limitation and disposition of the internal parts of the work, but also requires that the content be framed as appropriate into the organic culture of its community. This means placing the catalogic complex from the outside into a temporal order, whose dimension and internal articulation the catalogue itself will constitute and determine. The Catalogue of Heroines is part of a plan which aims at a full integration of opposites: male-female, ancient heroes-ancient heroines; time of death -time of life; form of genealogical catalogue - form of epic mimesis. Because of its fluidity, the catalogue is open to reworkings: in a series of texts which derive from Homer and which will be considered in this paper - the great fresco by Polignotus; book VI of the Aeneid; the V canto of Dante’s Inferno, François Villon’s ballad Des dames du temps jadis - the catalogue of heroines remains a necessary tool for the representation of the Underworld, while the technique of combination of the codes - catalogic and narrative - evolves by increasingly concentrating on the sapiential importance of the catalogue while limiting its formal autonomy.
Description: pp.19-66
URI: http://hdl.handle.net/10077/2726
ISBN: 9788883032264
Appears in Collections:06. Incontri triestini di filologia classica (2006-2007)

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