OpenstarTs >
EUT-Periodici >
Incontri di filologia classica >
06. Incontri triestini di filologia classica (2006-2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/2734

Title: L'énigme de la 3e satire de Juvenal
Authors: Mudry, Philippe
Keywords: Giovenale
Umbricio
Aquino
Juvenal
Umbricius
Aquinum
Issue Date: 2008
Publisher: EUT - Edizioni Università di Trieste
Series/Report no.: Polymnia: Studi di filologia classica
9
Abstract: Nella terza satira di Giovenale, Umbricio, dopo una lunga tirata contro i Greci, decide di fuggire da Roma, ormai invasa dall’immigrazione greca, e intende stranamente stabilirsi a Cuma, che è la più antica colonia greca in Italia. Ma Umbricio non rigetta la cultura greca, solo l’invasione greca a Roma. Per questo il suo esilio volontario in un’isola greca ormai vacua, e vicina ad Aquino, patria di Giovenale, baluardo dell’autenticità romana, riunirà da una parte una Grecia non contaminata dagli affaristi emigrati a Roma, dall’altra una Roma fedele alle sue tradizioni e alla sua identità profonda.
In the third satire of Juvenal, Umbricius, after a long tirade against the Greeks, decides to flee Rome, now invaded by Greek immigrates. Nevertheless, strangely enough, he wants to settle in Cumae, the most ancient Greek colony in Italy. But Umbricius does not reject Greek culture, he just does not feel at ease in the newly invaded city. Hence his voluntary exile in a Greek island, now uacua: it was located next to Aquinum, the birthplace of Juvenal, a bastion of Romanitas and will reunite, on the one hand, a Greece still not polluted by businessmen emigrated to Rome, and, on the other, a Rome which is still faithful to its traditions and its profound identity.
Description: pp.165-174
URI: http://hdl.handle.net/10077/2734
ISBN: 9788883032264
Appears in Collections:06. Incontri triestini di filologia classica (2006-2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
10-MUDRY.pdf87.4 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.