Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/15679
Title: Lo specchio di Apollo. Nota a Mart. Cap. I 68
Authors: Filip, Ireneo
Keywords: ApolloMarziano CapellaMartianus CapellaSoleSunLunaMoon
Issue Date: 2017
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Ireneo Filip, "Lo specchio di Apollo. Nota a Mart. Cap. I 68”, in: Incontri di Filologia Classica, XV (2015-2016), EUT Edizioni Università di Trieste, 2017, pp. 115-12485
Abstract: 
Il contributo discute un segmento testuale estremamente problematico del De Nuptiis Philologiae
et Mercurii di Marziano Capella (I 68), e avanza una nuova ipotesi di lettura rispetto a
quanto proposto fino ad oggi dagli editori: l’espressione Pythii reformantis speculo – dove Pythii
è correzione del tràdito pidei/pithei – individua in Apollo/Sole e nella Luna, che rispecchia la sua
luce, i due luminari che si alternano ciclicamente nel processo di illuminazione del cosmo e sono
manifestazione dell‘azione demiurgica di Giove.

The paper examines a puzzling textual segment of The Nuptiis Philologiae et Mercurii by Martianus
Capella (I 68) and proposes a new critical interpretation which differs from those presented
so far by editors: the expression Pythii reformantis speculo – in which the conjecture Pythii amends
the lesson of the manuscripts pidei/pithei – identifies Apollo/ Sun and the Moon, which reflects its
light, as the lumina that cyclically alternate in the enlightening of the universe and are a manifestation
of Jupiter‘s demiurgical action.
Type: Book Chapter
URI: http://hdl.handle.net/10077/15679
ISSN: 2464-8752
eISSN: 2464-8760
DOI: 10.13137/2464-8760/15679
Appears in Collections:15. Incontri di filologia classica (2015-2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Filip_IFC XV 2015-2016.pdf148.64 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

213
checked on Aug 14, 2022

Download(s)

115
checked on Aug 14, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons