Le rotte di Alexandria. Po aleksandrijskih poteh
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CONTENTS / SOMMARIO
Franz Maurizio, Raveggi Patrizia, Però Franco, Vascotto Patrizia
Petricioli Marta
La comunità italiana in Egitto
Italijanska skupnost v Egiptu
Panjek Giovanni
Salama Rabie
Saad Moheb
Ungaretti ad Alessandria
Ungaretti v Aleksandriji
Godoli Ezio
Verginella Marta
Aleksandrinke med mitom in resničnostjo
Le aleksandrinke tra mito e realtà
Kalc Aleksej
škrlj Katja
Zgodbe aleksandrink med spominom in pozabo
Le storie delle aleksandrinke tra memoria ed oblio
Boz Nadia
Koprivec Daša
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L’Asilo “Francesco Giuseppe” in Alessandria
Zavetišče »Franca Jožefa« v Aleksandriji
Details
Franco Però, triestino, laureato in storia dell’arte, è regista teatrale.
Attivo anche nel teatro lirico, è presente con i suoi spettacoli,
dalla metà degli anni Ottanta, in teatri e festival nazionali
e internazionali. È socio della Fondazione Teatro Stabile di Parma
e consigliere nel CdA del Teatro Miela di Trieste.
Patrizia Vascotto, triestina, laureata in lettere e in lingue straniere,
è traduttrice, pubblicista, scrittrice, e si occupa di sociolinguistica e di
contatti di lingue e culture. Da molti anni guida il Gruppo 85-Skupina 85,
associazione culturale bilingue che opera da oltre un quarto di secolo
per la promozione della cultura slovena in ambiente italiano.
L’apertura del Canale di Suez, che ha visto la città di Trieste tra i protagonisti più
attivi dell’impresa grazie alla figura del Barone Revoltella, ha inciso non soltanto nel
contesto degli scambi commerciali e mercantili nel Mediterraneo orientale ma anche
nell’ambito del fenomeno migratorio partito dall’Italia a metà Ottocento. Nei contatti
tra Trieste ed Alessandria, architetti, tecnici ed ingegneri giuliani e friulani hanno
contribuito alla fisionomia della grande metropoli egiziana, ma la comunità degli
italiani in Egitto ha lasciato tracce anche in altri settori della vita associata – banche,
imprese, professionisti, scuole, università, industria cinematografica. E nell’ambito
più propriamente letterario, Giuseppe Ungaretti e Tommaso Marinetti sono i grandi
esponenti di una produzione che lega a filo doppio il mondo della cultura italiano e
triestino con quello egiziano.
Un fenomeno a sé è inoltre quello della grande emigrazione femminile proveniente
in questo periodo dall’Impero austro-ungarico. Ragazze celibi, donne maritate
e vedove, per lo più slovene del Carso goriziano e triestino, ma anche friulane,
emigrarono ad Alessandria e al Cairo trovandovi occupazione come cuoche, cameriere,
balie, sarte, governanti; una singolare evoluzione della mobilità femminile che ha
avuto importanti ripercussioni sul sistema sociale di partenza.
Le testimonianze offerte da questa raccolta rivelano l’intreccio di aspetti economici,
sociologici, architettonici e letterari di una pagina di storia in parte ancora da esplorare.
Franco Però, tržačan, diploma iz umetnostne zgodovine, gledališki
režiser. Je dejaven tudi v opernem gledališču in s svojimi predstavami
je na domačih in mednarodnih festivalih prisoten vse od sredine
osemdesetih let preteklega stoletja. Je član Fondazione Teatro Stabile
di Parma (Fundacija stalnega gledališča v Parmi) in Upravnega sveta
gledališča Miela iz Trsta.
Patrizia Vascotto, tržačanka, diploma iz jezikoslovja in tujih jezikov,
prevajalka, publicistka in pisateljica, ukvarja se s sociolingvistiko ter
jezikovnimi in kulturnimi stiki. Že več let vodi Skupino 85- Gruppo
85, dvojezično kulturno združenje, ki že več kot petindvajset let v
italijanskem okolju spodbuja spoznavanje slovenske kulture.
Odprtje Sueškega kanala, pri katerem je mesto Trst odigralo eno ključnih vlog zaradi
osebnosti barona Revoltelle in njegove dejavnosti pri velikem podvigu, je odločujoče
vplivalo ne le na trgovske in trgovinske tokove vzhodnega Sredozemlja, temveč sredi
19.stoletja tudi na pojav novih italijanskih migracijskih tokov. V stikih med Trstom
in Aleksandrijo so arhitekti, tehniki in inženirji iz Julijske krajine in Furlanije
prispevali k ustvarjanju nove podobe velike egiptovske metropole, toda italijanska
skupnost je zaznamovala tudi ostala področja družbenega življenja z bankami, podjetji,
strokovnjaki, šolami, univerzami, filmsko industrijo. V okviru književnega dogajanja
pa izstopata Giuseppe Ungaretti in Tommaso Marinetti, veliki imeni, ki sta tesno
povezali italijansko in tržaško kulturno okolje z egiptovskim.
Povsem samosvoj pa je sočasen pojav velike ženske emigracije iz avstro – ogrskih
dežel v Egipt. Samska dekleta, poročene žene in vdove, predvsem Slovenke s tržaškega
in goriškega Krasa, a tudi Furlanke, so takrat množično odhajale v Aleksandrijo in
Kairo, kjer so se zaposlovale kot kuharice, strežnice, dojilje, šivilje, guvernante; gre za
nenavadno evolucijo mobilnosti žensk, ki je globoko zaznamovala družbeno okolje iz
katerega so izhajale in odhajale.
Pričevanja, ki jih ponuja pričujoči zbornik odkriva ekonomsko, sociološko,
arhitekturno in književno prepletanje v poglavju zgodovine, ki je zagotovo vredno
nadaljnjega raziskovanja.