Visioni LatinoAmericane 17 (2017), Numero speciale: Quaderni del Csal n. 4

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Quaderni del Csal

Con i Quaderni del Csal, supplementi della rivista Visioni LatinoAmericane, il Centro studi per l’America Latina (Csal) vuole ampliare la sua proposta editoriale.
Quaderno, nel suo significato etimologico, sta ad indicare un foglio piegato in quattro, un taccuino su cui si appuntano note e memorie per ricordare i passaggi sa lienti di quello che si è detto, o che si vuole dire, e di quello che si è fatto, o che si vuole fare.
È questa la funzione che noi vorremmo avessero i Quaderni del Csal: da una parte essere uno strumento agile di discussione, che miri agli aspetti essenziali del dibattito in corso con approfondimenti e riflessioni su tematiche specifiche riguardanti l’America Latina nelle sue relazioni con il mondo; dall’altra un documento in diveni re, aperto a contributi successivi e mai definitivi, di studiosi e cultori delle questioni latinoamericane nel loro intrecciarsi con le dinamiche globali.

 

 

Quaderni del Csal, Numero speciale di Visioni LatinoAmericane
Anno IX, Numero 17, Luglio 2017, Issn 2035-6633
Autorizzazione del Tribunale di Trieste n.1236 del 13 maggio 2011.
Direttore responsabile Francesco Lazzari

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Recent Submissions

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  • Publication
    The lived religion of Rome’s Roman Catholics
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2017)
    Simeoni, Monica
    The Author reflects on a segment of the complex and multifaceted experience of Italian Catholicism provided by the analysis of the life stories of 29 Roman Catholics from Rome, gathered during the year 2016. Socialisation appears to be the fundamental mode of transmission of religious values, together with a personalization and re-elaboration of religious beliefs.
      375  192
  • Publication
    Roman Catholicism in Rome midst religion and religiosity
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2017)
    Costa, Cecilia
    The Author discusses the lived religion of 29 Roman Catholics resident in Rome. The analysis is based on binomials like individual/institution, spirituality/religion, auton-omy/membership of a religious community, and focuses, in particular, on the interviewees’ perceptions of God, good-evil, faith and suffering and the figures of various Pontiffs.
      408  352
  • Publication
    Individuos, instituciones y espacios de fe. El caso de los católicos en Uruguay
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2017)
    Pereira Arena, Valentina
    ;
    Brusoni, Camila
    The Authors discuss the relationship that Catholic believers maintain with the religious institution through their own notions of spaces where faith and transcendence are lived. For both Catholics who are far from the institution and those who still have a link with it, the spaces for living religion are manifold and varied.
      562  237
  • Publication
    Lived Roman Catholicism in Lima
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2017)
    Romero, Catalina
    ;
    Pérez, Rolando
    ;
    Lecaros, Veronique
    Lima is a city where religions flourish in a context of religious transformation. The Authors approached lived Catholicism from a qualitative perspective considering ur-ban diversity and different lifestyles. Differences in lived religion were found in three local domains of everyday life: 1) the family, which paves the way for school and sacred spaces; 2) the parish, where individuals seek to live their religion; 3) civil society, including the workplace and social organisations.
      619  257
  • Publication
    Being a Roman Catholic in a context of religious diversity. An exploration of lived religion among Catholics in Córdoba, Argentina
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2017)
    Rabbia, Hugo H.
    ;
    Gatica, Lucas
    From a lived religion approach, the Authors explore how Catholics and ex-Catholics from Córdoba, Argentina, conceive “being Catholics”, and how they react to the plurality of religious options in their everyday lives. The conceptions are diverse and contested. Inter-religious practices are multiple, but when diversity is present within their own homes (inter-religious families) they prefer to avoid speaking of religion.
      552  376