CentoPagine 2007

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Nei giorni 13 e 14 giugno 2007 si è tenuta a Trieste la prima edizione dei Seminari sulla continuità dell'antico, davanti a un pubblico di prevedibile varietà, ma di entità imprevista. La massiccia partecipazione, specie di studenti universitari e di liceo, non solo triestini, ci ha costretti a cambiare il formato in corsa e a migrare dalla sala seminari della Biblioteca alla sala conferenze. Una lezione per il futuro. Siamo grati a tutti i relatori, che hanno partecipato ai Seminari con interventi di alta qualità scientifica; alla Direzione della Biblioteca Statale per l'ospitalità e l'impeccabile organizzazione; a Franco Serpa, Laura Casarsa, Oliva Quasimodo e a tutti i dottorandi e studenti che hanno collaborato con noi; ai nostri sponsor, Interactive Group s.pa., SWG s.r.l., Associazione per lo studio e la conoscenza delle culture del mondo antico, il cui sostegno è stato essenziale per la riuscita della manifestazione. Un ringraziamento particolare va infine alla competenza di Tommaso Mazzoli, sine qua non. Ecco dunque CentoPagine, n. 1. I tempi brevi di uscita della rivista si devono in primis alla solerzia e alla bravura di Lucio Cristante, che è stato fondamentale in ogni fase dei lavori. Il prossimo incontro si terrà all'Università di Milano, sotto la guida di Massimo Gioseffi: Idillio, epillio, bucolica. Fortuna di generi minori, 12-13 giugno 2008.

Gianfranco Agosti, Marco Fernandelli

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  • Publication
    Ombre sull'acqua, da Virgilio a Pascoli
    (EUT - Edizioni Università di Trieste, 2007-06)
    Fernandelli, Marco
      815  701
  • Publication
    Ombre sull'acqua, da Virgilio a Pascoli
    (EUT - Edizioni Università di Trieste, 2007)
    Fernandelli, Marco
    The interpretation of Verg. Aen. VIII 96 is controversial; this paper supports, through the analysis of auctores behind the Virgilian text (especially Ap. Rh. 519-558 and Cat. 64, 16-18), the exegesis of Servius, according to which the Trojans vessels, as they sailed up the river, shattered the shadows projected over the water. Among the Virgilian commentators who interpret the verse in the way of Servius, there is also G. Pascoli, who glosses silvas ‘reflected in water'; also in Alexandros, Pascoli engages with some of the previous Virgilian reworkings (Stat. silu. I 3,16 ff. and G. Carducci, Alle fonti del Clitumno vv. 77-88) thus adding to the tradition developed around this classical motif.
      1232  1049
  • Publication
    Il "Battesimo presso la Savica" di France Prešeren: un'"Eneide harvardiana" avanti lettera
    (EUT - Edizioni Università di Trieste, 2007)
    Marinčič, Marko
    Baptism at the Savica is a short epic poem by the romantic Slovenian poet France Prešeren, published in 1836: in it the influence of the Virgilian Aeneid can be traced, and yet it has not been sufficiently investigated, especially for ideological reasons, by scholars of Slovenian literature. Through the comparison of certain passages of the poem with the Aeneid, this paper demonstrates the possibility of reading Prešeren’s poem as a 'proto-harvardian' rewrite of the Aeneid based on the notorious opposition between two competing 'voices', the 'public' and 'private', whose point of departure is in the narrative form of the Virgilian Troiae halosis, that is, the autobiographical story of Aeneas, i.e. the experience of the protagonist reliving his own story in his words.
      1702  1107
  • Publication
    A proposito di un passo delle "Etymologiae" di Isidoro di Siviglia (orig. 1 39,25-26)
    (EUT - Edizioni Università di Trieste, 2007)
    Fassina, Alessia
    The cultural formation of Isidore of Seville makes him capable of summing up in his own work the greatest contributions of the earlier traditions. Indeed, he shows how the Christian message can benefit from the use of pagan auctores in order to gain confirmation of its absolute validity. Even in the passage of Book 1 in which Isidore expresses his opinion about the Virgilian centones with Christian subject matter (orig. I 39, 25-26), which has Tertullian as its source (praescr. 39 ll. 7-16), he is far from the attitude of suspicion and rejection which is so typical of the patristic tradition. He cites among others the Cento Probae and an essay attributed to Pomponius, which C. Bursian proposes to recognize in the Virgilian Versus ad gratiam Domini (AL 719a R.), handed down exclusively by the codex Vaticanus Palatinus Latinus 1753, in which it is followed by the Cento Probae, that is, in the same order as they are quoting from Isidorus. Through careful analysis, it can be assumed that the Isidore’s knowledge of certain portions of the grammatical texts handed down by cod. Pal. Lat. 1753 is due to an exemplar containing not only the same selection of authors, but also including these two centones.
      1551  1279
  • Publication
    Il falso Cidone. "Amitiés particulières" nei commenti tardoantichi a Virgilio
    (EUT - Edizioni Università di Trieste, 2007)
    Gioseffi, Massimo
    This paper tries to reconstruct what has been the attitude taken by Virgilian scholiasts, especially in the more numerous commentaries to the Aeneid (the texts of Servius, Servius Danielinus and Tiberius Claudius Donatus), with specific regard to the episodes in which Virgil depicts very close friendships, the verge-point of the passion of love, between persons of male sex. The passages here analyzed are the love of Jupiter and Ganymede (Aen. I 28), of Cycno and Phaeton (Aen. X 185-197), and finally of Cidone and Cytius (Aen. X 324-330).
      1198  767