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Recent Submissions

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  • Publication
    European Union Railway Liberalisation
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2008)
    Graziosi, Grazia
    The proposal on compensations in cases of non-compliance with contractual quality requirements for rail freight services14 has been re¬jects by the European Parliament. This system could increase costs for rail freight services and distort competition with road transport. As the legis¬lative report by Roberts Zile(UEN, LV) argues, “the compensation system would not improve standards in the industry, and existing international legislation is already imposing strict enough rules on rail, far more than equivalent regulations on road transport. Rather than imposing more regulations and fines, the emphasis should be or easier market access for new rail companies so as to increase competitiveness”.
      910  666
  • Publication
    La mobilità sostenibile: il contributo del porto di Civitavecchia, leader italiano delle Autostrade del Mare
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2008)
    Ciani, Fabio
    L’attuale domanda di mobiltà è, pertanto, indipendente dalla produ¬zione e va sostenuta in modo radicale attraverso la realizzazione di sup¬porti articolati sia in legislazione sia in infrastrutture che richiedono vari interventi: importante e significativo è il contributo del governo italiano (unico in Europa) consistente nel c.d. “ECOBONUS”. Ma non basta. È necessario elaborare dispositivi legislativi in grado di sostenere la modalità marittima che appare l’unica in grado di sopportare l’attua¬le domanda di mobilità delle merci nel mediterraneo. La Pianificazione contenuta nel Piano Regolatore Portuale di Civitavecchia comprende la realizzazione di una nuova darsena per le “Autostrade del Mare”. Detta nuova infrastruttura rappresenta il naturale programma evolutivo del ca¬botaggio – “Autostrade del Mare” nello scalo laziale. La ex darsena petroli, costituita dalle banchine nn. 18, 20, 21, è stata rapidamente trasformata in un terminale per la ricezione di traffico ro/ro per naviglio veloce di ter¬za generazione con lunghezza superiore ai 225 metri lineari. In realtà, la capacità attuale non è sufficiente a coprire il mercato, viceversa, la nuova darsena ubicata nell’area nord dello scalo potrà soddisfare la domanda e si troverà direttamente all’entrata del Porto con enormi vantaggi in ordine all’alta velocità navale che costituisce un’ulteriore spinta alla competizio¬ne del mercato del cabotaggio.
      933  1153
  • Publication
    Sustainable Mobility
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2008)
    Van Peel, Marc
    The European Commission, together with the European Parlia¬ment, is trying to find alternative ways of setting binding environmental targets for the shipping sector and its activities. The European Commission is thinking about setting national emission ceilings for the shipping sector and the European Parliament is considering the possibilities of in¬cluding the shipping sector into the European Trading Scheme for carbon dioxide, to name only two of the initiatives that are being discussed at this very moment. Generally speaking, we feel that all port actors, including ourselves can and must take action. It is a question of shared responsibilities and this we try to communicate in a consistent way to the different actors.
      684  434
  • Publication
    Economic efficiency and sustainable mobility
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2008)
    Grimaldi, Emanuele
    Today, after experiencing the worst oil shock ever with the barrel hitting nearly 150 USD in July last, the world is growing aware that several issues connected with the economic crisis arise from oil prices. The first and immediate impact of oil rising prices is of course on bunker and gasoline, which in turn have an indirect but general impact on consumer prices through transportation. But the knock-on effect doesn’t stop here. The use of cereal crops to produce bio-fuels as alternatives to traditional oil based fuels has directly propagated inflation to food commodities triggering a parallel food price crisis. Those direct and indirect price increases have generated widespread cost/supply driven inflation alarms that in turn have pressured central banks to tighten monetary policy through higher interest rates.
      900  501
  • Publication
    La regolamentazione dell'ICAO: procedura e tempi tecnici di emanazione
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2008)
    De Stefani, Giorgio
    Il trasporto aereo, a livello mondiale, è in continua crescita. Nel 2008, secondo le previsioni fornite dall’ICAO, saranno trasportati 2 miliardi 29 milioni di passeggeri, mentre per il 2010 si prevede un incremento di almeno il 7%. Questi dati così rilevanti, richiedono agli Stati contraenti un impegno costante per la gestione uniforme del trasporto aereo, attuando in tal modo una delle più importanti finalità cui l’ICAO è preposta: assicurare lo sviluppo ordinato e sicuro dell’Aviazione civile internazionale in ogni parte del mondo. Tale finalità è resa possibile mediante l’applicazione uniforme delle SARPS (Standards and Recommended Practices).
      937  4531