05. Matronae in domo et in re publica agentes

SOMMARIO

Cenerini Francesca, Rohr Vio Francesca

Considerazioni iniziali

Rohr Vio Francesca

Matronae nella tarda repubblica: un nuovo profilo al femminile

Cenerini Francesca

Le matronae diventano Augustae: un nuovo profilo femminile

Buonopane Alfredo

Terenzia, una matrona in domo et in re publica agens

Mastrorosa Gilda

Matronae e repudium nell’ultimo secolo di Roma repubblicana

Lapini Novella

Nuove prospettive per l’azione matronale: l’esempio di Cerellia corrispondente di Cicerone

Gregori Gian Luca

Polla Valeria e Valeria Polla: due matronae solo in apparenza omonime, tra Repubblica e Principato

Manzo Beatrice

La parola alle matrone. Interventi femminili in sedi pubbliche nell’età tardo repubblicana

Franco Carlo

La donna e il triumviro. Sulla cosiddetta laudatio Turiae

Borrello Sara

Prudentissima et diligentissima femina Servilia, M. Bruti mater, tra Cesariani e Cesaricidi

Sperti Luigi

Monumenti funerari con ‘matrone’ filellene tra Aquileia, Roma e le province

Alvarez Melero Anthony

Les parentes féminines de chevaliers romains à l’époque tardo-républicaine

Valentini Alessandra

Ottavia la prima ‘First Lady of Imperial Rome’

Caldelli Maria Letizia

Evergetismo femminile ad Ostia tra tarda repubblica ed età alto-imperiale

Maggi Stefano

Sub specie dearum. Su alcuni tipi statuari femminili nella Cisalpina romana

Martina Gabriele

L’interventismo familiare di Antonia Minore: il caso della morte di Germanico e Livilla.

Migayrou Agathe

Les spectacles, nouveau lieu d’intervention des femmes dans la vie publique romaine à la fin de la République et au début de l’Empire?

Cogitore Isabelle

Flavius Josèphe et le rôle des femmes en politique, de Cléopâtre à Antonia

Girotti Beatrice

Le madri modello: Cornelia, Aurelia, Azia. Su Tacito, Dialogus de Oratoribus, 2, 28-29 e sul ‘recupero’ del passato da parte di San Gerolamo

Chausson François

Conclusioni

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  • Publication
    Matronae in domo et re publica agentes. Spazi e occasioni dell’azione femminile nel mondo romano tra tarda repubblica e primo impero
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2016)
    Cenerini, Francesca
    ;
    Rohr Vio, Francesca
    Secondo il mos maiorum, la virtù del pudor vincolava le donne nella dimensione privata. Norme e tradizione impedivano loro qualsiasi ruolo istituzionale, militare o civico. Eppure le condizioni precarie e molto particolari della Roma del II e I secolo a.C. sconvolsero temporaneamente i confini fisici e soprattutto ideologici della domus, consentendo alle donne di agere in re publica, un periodo temporaneo ma estremamente significativo per l’azioni femminile, quanto per la vita politica e pubblica dell’Urbe. In un tempo di violenti scontri intestini, gli uomini furono allontanati dai luoghi del potere in tale numero e con una sistematicità tale da far sì che le loro mogli, madri, figlie e sorelle si trovassero nella condizione di sovvertire l’ordine pubblico nel tentativo di sostituirli o supportarli. Spesso tali interferenze femminili con la vita pubblica terminarono con la delegittimazione, altre volte il vincolo della pietas giustificò l’operato delle donne, preservandone l’immagine. Questa raccolta di saggi ha il doppio scopo di definire un fenomeno molto complesso e contemporaneamente di esaminare la condizione femminile al tramonto di un’epoca di trasformazioni.
      1338  23922
  • Publication
    Conclusioni
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2016-06-28)
    Chausson, François
      639  453
  • Publication
    Le madri modello: Cornelia, Aurelia, Azia. Su Tacito, Dialogus de Oratoribus, 2, 28-29 e sul ‘recupero’ del passato da parte di San Gerolamo
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2016-06-28)
    Girotti, Beatrice
    Each of the ancient Roman matronae was given, from the sources available to us, a special type of praise: Lucrezia the modesty, to Marzia gravity, the ardor of married Porcia, a sober “festevolezza” to Claudia, to Giulia the grace. One of “Cornelia” is praised - XVII - for the strength and generosity of spirit, the other for the sweetness of manners and words. Cornelia, the mother of the Gracchi, is described by Tacitus as an example of the ideal mother, who raises “good children”. As this pattern of mother has influenced the later sources? And until this female model is exploited? How real was the influence of the matronae on the education of their children? Considerations slip of the concept of motherhood by the testimony of Tacitus “revised” by Saint Jerome.
      1080  2289
  • Publication
    Flavius Josèphe et le rôle des femmes en politique, de Cléopâtre à Antonia
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2016-06-28)
    Cogitore, Isabelle
    This paper aims at showing how Flavius Josephus represents three major networks of political influence between women: the first between Alexandra, mother of Mariamme and Cleopatra; the second between Salome, Herod’s sister and Livia; and the last one between Berenice and Antonia. Josephus shows these networks operate, namely through messengers and letters, and establishes a kind of feminine political network, parallel to men’s relationship, but sometimes involving men as well. The most important constatation is that Hellenistic women and Roman women of the Principate used the same kind of network, all over the Roman world: political action for women went through the same channels, in both the Hellenistic and imperial courts.
      669  689
  • Publication
    Les spectacles, nouveau lieu d’intervention des femmes dans la vie publique romaine à la fin de la République et au début de l’Empire?
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2016-06-28)
    Migayrou, Agathe
    Asking about spaces and opportunities for feminine action in the Roman world between the end of the Republic and the beginning of the Empire leads us to wonder - XVI - about the evolution of the woman’s place in the Roman society at this period. Spectacles constitute both a major political place and an opportunity whose structures get set up precisely at this time. However, it is also at that time that the women appear, in a quite remarkable way, in the documentation relating to the spectacles. It seems reasonable to relate this phenomenon with the transformations that the « system of spectacles » knows then and that must fit under the global context of deep evolutions that affect the Roman society between the first century BC and the first century AC. Rather than trying to highlight, in one field of the public life, a larger phenomenon of women’s emancipation, it is interesting to turn the reasoning over and insist on the mutations and evolutions that transform the Roman society and allow new places of public expression and public interventions to open. Those make a way for some less visible social categories. Then we can wonder if women take advantage of those new intervention’s opportunities in the public life and in which way. The women’s means of intervention in the spectacles and their consequences are different according to the categories of women. So, we will first take an interest in the opening of this professional world to women and its effects. Then, we will go back on the exceptional interventions of aristocratic women in the spectacles and the highly political dimension of this phenomenon.
      791  706