AFAT 31

Scarica il FullText

Pavanello Giuseppe

Presentazione

SOMMARIO

Contributi

Cozzi Enrica

Il gotico internazionale a Venezia. Un’introduzione alla cultura figurativa nell’Italia nord-orientale

Bisson Massimo

Precisazioni sulla decorazione dell’organo cinquecentesco di Santa Maria del Giglio a Venezia: una proposta di ricostruzione

Necchi Elena

Dipinti scomparsi. La leggenda di Attila nella pittura a Treviso fra Cinque e Settecento

Zabbeo Alessandra

Un inventario della collezione Priuli Stazio

Pasian Alessio

Per Ambrogio Bon: un documento inedito e un nuovo dipinto

Crosilla Gabriele

Federico Bencovich: la fortuna critica, un itinerario

Lucchese Enrico

Due dipinti di Antonio Pellegrini in Carinzia e una pala di Mattia Bortoloni in villa Valmarana ai Nani

Stopper Francesca

Giuseppe De Gobbis frescante nella Scuola degli Orefici e Gioiellieri

Pavanello Giuseppe

Disegni per i mobili dell’appartamento neoclassico di palazzo Papafava

Quinzi Alessandro

Giuseppe Tominz: inediti, recuperi, rimandi e nuove attribuzioni

De Grassi Massimo

Domenico Fabris, Angelo Cameroni e Luigi Tommasi nel teatro L’Armonia di Trieste

D'Anza Daniele

Tra calchi, bozzetti e opere finite. Leonardo Bistolfi in villa Contarini-Camerini

Walcher Maria

Vignola in America

Salvador Fabiana

Maillol e l’Italia: diffusione dell’opera e fortuna critica dal Salon d’Automne al 1930

Terraroli Valerio

Napoleone Martinuzzi, scultore veneziano, e Gabriele d’Annunzio: il carteggio inedito

Gardonio Matteo

Momenti cruciali tra Venini e la Biennale: lettere inedite di Napoleone Martinuzzi

Pace Alvise

Napoleone Martinuzzi per la chiesa di Santa Maria di Lourdes a Mestre

Gransinigh Vania

Afro Basaldella per l’E 42 a Roma: storia di un’occasione mancata

Lorber Maurizio

Filologia versus filosofia. L’opera di Andy Warhol interpretata da Argan, Baudrillard e Thomas Crow

Indagini sul collezionismo triestino

De Grassi Massimo

Francesco Pezzicar e 'L’abolizione della schiavitù'

Studi e ricerche d'arte veneta in Istria e Dalmazia

Tomić Radoslav

Costantino Cedini a Dobrota nelle Bocche di Cattaro

Paris Laura

Alcune vedute delle Antichità di Pola di Anton August Tischbein

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 24
  • Publication
    AFAT 31
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2012)
      514  4675
  • Publication
    Alcune vedute delle Antichità di Pola di Anton August Tischbein
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2012)
    Paris, Laura
    Presentation of a lithography by the German painter Anton August Tischbein representing the Antiquities of Pola and a series of six preparatory drawings for this artwork. Both are part of Trieste’s University art collection and they arrived there thanks to a legacy by Antonio Fonda Savio. This focus is furthermore an occasion to resume the history of Pola’s representation from XVI to XIX century and to outline the neglected biography of Anton August Tischbein.
      633  1232
  • Publication
    Costantino Cedini a Dobrota nelle Bocche di Cattaro
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2012)
    Tomić, Radoslav
    The painting Lady of Carmel with St Joseph, St Joachim and St Anna of the altar of St Joseph in the parish church of St. Eustace/Sv. Stasije (Dobrota, Boka Kotorska) is attribuited to Costantino Cedini (1741-1811). He is also author of the altar painting St Luke, St Mark, St James, St Georg and angel in the church of St Peter in the same city. Both the paintings date from the early eightieth of the eighteenth century.
      463  718
  • Publication
    Francesco Pezzicar e 'L’abolizione della schiavitù'
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2012)
    De Grassi, Massimo
    The document analyzes the critical success of the sculpture The abolition of slavery, made by Francesco Pezzicar and exhibited with great evidence at the Universal Exposition of Philadelphia in 1876. The examination of the newspapers from Trieste and a biography written by his son and kept in the State Archives of Trieste has also enabled some important clarifications on the activities of the sculptor in the regional capital.
      774  1749
  • Publication
    Filologia versus filosofia. L’opera di Andy Warhol interpretata da Argan, Baudrillard e Thomas Crow
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2012)
    Lorber, Maurizio
    The interpretations of Andy Warhol’s works represented a turning point in the history of art. From the Exhibition at the Stable Gallery Arthur C. Danto drew considerations about ontology of the artwork. From Campbell’s soup Jean Baudrillard has strengthened his philosophical provocation that the real is disappearing. From the image reproduction and consumer culture G. C. Argan cames to the conclusion that it was the end of art. A philological point of view has been adopted by Thomas Crow to interpret the Warhol’s early works and connect them into an historical and iconological dimension. The history of art can draw useful lessons from these different points of view and reflect on its future.
      845  1187