Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 23 (2021)
  6. Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato
 
  • Details
  • Metrics
Options

Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato

Writing at school in the dialogue between disciplines: the opportunities offered by the new type B of the first test of the State Exam
Olini, Lucia
2021
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/33608
http://hdl.handle.net/10077/33608
  • Article

Abstract
The aim of this paper is to propose a reflection on the interdisciplinary approach to teaching with specific reference to the development of creative writing. References for this paper range from contributions by twentieth-century writers of the high-school canon to some well-known concepts taken from the field of neuroscience. Moreover, some recent studies on the comparison between the humanities and the life sciences will be considered to show how they opened up new and innovative horizons of research in literary studies.
Si propone una riflessione sull’interdisciplinarità nella didattica, in particolare nella costruzione delle competenze di scrittura. Le coordinate entro le quali si colloca l’intervento sono fornite dalle opere di alcuni scrittori del Novecento che appartengono al canone scolastico, dalle note acquisizioni delle neuroscienze, nonché da alcuni studi che, in anni recenti, hanno accostato umanesimo e scienze della vita, aprendo negli studi letterari orizzonti di ricerca inediti.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Scuola Secondaria di ...

  • Secondary School

  • Sistema Nazionale di ...

  • National Education Sy...

  • Esame di Stato

  • State Exam

  • Italia

  • Italy

  • Competenze di Scrittu...

  • Writing Skills

  • Interdisciplinarietà

  • Interdisciplinarity

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Lucia Olini, "Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato/Writing at school in the dialogue between disciplines: the opportunities offered by the new type B of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 117-129
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Olini_23.pdf

Format

Adobe PDF

Size

364.02 KB

Download
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback