Options
Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato
Writing at school in the dialogue between disciplines: the opportunities offered by the new type B of the first test of the State Exam
Olini, Lucia
2021
Abstract
The aim of this paper is to propose a reflection on the interdisciplinary approach to teaching with specific reference to the development of creative writing. References for this paper range from contributions by twentieth-century writers of the high-school canon to some well-known concepts taken from the field of neuroscience. Moreover, some recent studies on the comparison between the humanities and the life sciences will be considered to show how they opened up new and innovative horizons of research in literary studies.
Si propone una riflessione sull’interdisciplinarità nella didattica, in particolare nella costruzione delle competenze di scrittura. Le coordinate entro le quali si colloca l’intervento sono fornite dalle opere di alcuni scrittori del Novecento che appartengono al canone scolastico, dalle note acquisizioni delle neuroscienze, nonché da alcuni studi che, in anni recenti, hanno accostato umanesimo e scienze della vita, aprendo negli studi letterari orizzonti di ricerca inediti.
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Lucia Olini, "Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato/Writing at school in the dialogue between disciplines: the opportunities offered by the new type B of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 117-129
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
File(s)