Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Poliarchie / Polyarchies
  5. Poliarchie/Polyarchies volume 3 n. 2/2020
  6. Pandemia a scuola: le narrazioni degli studenti durante il lockdown dovuto al COVID-19 a Trieste
 
  • Details
  • Metrics
Options

Pandemia a scuola: le narrazioni degli studenti durante il lockdown dovuto al COVID-19 a Trieste

Misturelli, Federica
2020
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2611-4216
DOI
10.13137/2611-2914/31721
http://hdl.handle.net/10077/31721
  • Article

e-ISSN
2611-2914
Abstract
Epidemic/pandemic narratives are social and cultural processes and therefore are instrumental in shaping and justifying pathways of responses at institutional level, and also in understanding people’s responses and behaviours during disease outbreaks. However, attention is very rarely given to the narratives of young people who, during the COVID-19 pandemic have been implicated from the start. The paper examines the pandemic narratives of a group of students of a Vocational Training Centre in Triest during the first lock-down (March-May 2020). The findings indicate how the students re-worked the official narratives, creating a multi-layered interpretation of the pandemic which made them revaluate many things that were previously taken for granted. The research also highlights the need of a clearer and more coherent communication from the media and the government, to avoid dangerous behaviours that could invalidate the preventive measures taken to limit the spread of the virus.
Le narrazioni epidemiche/pandemiche sono processi sociali e culturali e come tali fondamentali nel creare e giustificare risposte a livello istituzionale, ma anche per capire le risposte e i comportamenti delle persone durante le epidemie. Tuttavia, molto raramente vengono considerate le narrative dei giovani i quali, durante la pandemia di COVID-19 sono stati coinvolti fin dall’inizio. Il testo esamina le narrazioni pandemiche di un gruppo di studenti di un Centro di Formazione Professionale a Trieste durante il primo lockdown (Marzo-Maggio 2020). I risultati dell’analisi indicano come gli studenti abbiano rielaborato le narrazioni ufficiali, creando un’interpretazione della pandemia stratificata, che ha contribuito a far rivalutare parecchie cose che prima venivano date per scontate. La ricerca evidenzia anche la necessità di una comunicazione più chiara e coerente sia da parte dei media che delle istituzioni, per evitare atteggiamenti pericolosi che potrebbero portare a comportamenti tali da invalidare le misure precauzionali prese per limitare la diffusione del virus.
Journal
Poliarchie / Polyarchies 
Subjects
  • COVID-19

  • pandemic

  • narratives

  • young people

  • students

  • Trieste

  • Italy

  • pandemia

  • narrazioni

  • giovani

  • studenti

  • Italia

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Federica Misturelli, "Pandemia a scuola: le narrazioni degli studenti durante il lockdown dovuto al COVID-19 a Trieste" in: "Poliarchie/Polyarchies volume 3 n. 2/2020", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 197-211
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

05-Misturelli.pdf

Format

Adobe PDF

Size

379.68 KB

Download
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback