Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 21 (2020)
  6. Una calcolatrice binaria senza saper contare
 
  • Details
  • Metrics
Options

Una calcolatrice binaria senza saper contare

A binary calculator without knowing how to count
PERESSI, MARIA
2020
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/32086
http://hdl.handle.net/10077/32086
  • Article

Abstract
We report and comment on a recent experience of laboratory teaching carried out with a group of pupils of a primary school within the STEM2020 project, whose purpose was to give a very simple introduction to the binary system and to the functioning of computers to carry out the basic mathematical operations. Using the concept of “full / empty” and a few “rules of the game”, the pupils were guided to create a spreadsheet, or more generally, a mechanical calculator. The use of this mechanical calculator was shown to be suitable for everyone, even the youngest pupils of primary school, who lack basic math and calculus skills. The other students instead could verify its good functioning using the correspondence table between the binary coding of numbers and their standard representation in the decimal system.
Nel contributo viene illustrata una recente esperienza di didattica laboratoriale intrapresa con un gruppo di alunni di una Scuola primaria di primo grado nell’ambito del progetto STEM2020. La finalità perseguita consisteva nell’introdurre in modo molto semplice i partecipanti alla conoscenza del sistema binario e al funzionamento dei computer per svolgere le operazioni matematiche. Utilizzando il concetto di “pieno/vuoto” e poche “regole del gioco” si sono accompagnati gli alunni a realizzare un foglio di calcolo, o più generalmente una calcolatrice meccanica. La proposta si è dimostrata adeguata per tutti i partecipanti, perfino per quelli più piccoli appena entrati nella Scuola primaria e ancora completamente digiuni di addizioni, mentre quelli appena più grandicelli ne hanno potuto verificare il buon funzionamento con la tabella di corrispondenza tra codifica binaria dei numeri e rappresentazione standard nel sistema decimale.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Matematica

  • Mathematics Education...

  • Informatica

  • Computer Science

  • Sistema Binario

  • Binary System

  • Operazioni Matematich...

  • Math Operations

  • Didattica Laboratoria...

  • Laboratory Education

  • Scuola Primaria

  • Primary School

  • Apprendimento Situato...

  • Situated Learning

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Maria Peressi, "Una calcolatrice binaria senza saper contare/A binary calculator without knowing how to count", in: QuaderniCIRD, 21 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 126-138
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Peressi.pdf

Format

Adobe PDF

Size

1.07 MB

Download
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback