Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 13 (2016)
  6. A proposito di (auto)valutazione in glottodidattica
 
  • Details
  • Metrics
Options

A proposito di (auto)valutazione in glottodidattica

Giordano, Roberta
2016
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/13816
http://hdl.handle.net/10077/13816
  • Article

Abstract
Drawing on error analysis, this paper investigates the idea that every process of student or teacher (self)evaluation can be considered a useful formative experience. The (self)evaluation approach shown in this paper has been applied to a course of E/LE for Italian university students. Students, who identify and correct their classmates’ mistakes, are thus encouraged to reflect more carefully on their own ones. This activity constitutes a valuable tool to gather information on the learning process: today in fact many tools, such as the Portfolio, are available to evaluate teaching quality and student achievement. According to self-assessment and reflective practices, the teacher can thus reflect on his own classroom activities in order to reconsider her/his professional skills and develop new teaching strategies.
Partendo dalla logica che sostiene l’analisi degli errori, questo contributo rappresenta una proposta di riflessione intorno all’idea che ogni processo di (auto)valutazione, sia che si tratti di studenti sia che si tratti di docenti, costituisca un’utile sfida formativa, applicata in questo caso alla didattica delle lingue straniere (E/LE) . Dall’individuazione e correzione degli errori altrui, infatti, fino ad arrivare alla riflessione rispetto ai propri, entrambe le operazioni si configurano come una valida opportunità per il recupero di informazioni cruciali sull’intero circuito di apprendimento. Attualmente, inoltre, sono molti gli strumenti operativi utilizzabili nella direzione del controllo e dell'(auto)gestione sia dell’attività docente sia di quella discente, come ad esempio il Portfolio, che consente una presa di coscienza efficace rispetto al percorso realizzato. La pratica-riflessiva, cioè la riflessione compiuta dal docente, come qualunque altro professionista, intorno alla propria attività, risulterebbe quindi un corollario naturale dell’(auto)valutazione eseguita dallo studente, non solo per mettere a punto nuove strategie e scenari formativi, ma soprattutto per dare pieno compimento alla stessa valutazione.
Series
QuaderniCIRD
13 (2016)
QuaderniCIRD
13 (2016)
Subjects
  • Didattica

  • Teaching Methods

  • Glottodidattica

  • Language Teaching Met...

  • Lingua Straniera

  • Foreign Language

  • Spagnolo

  • Spanish

  • Autovalutazione

  • Self-evaluation

  • Errore

  • Error

  • Pratica Riflessiva

  • Reflective Practice

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Roberta Giordano, "A proposito di (auto)valutazione in glottodidattica", in: QuaderniCIRD, 13 (2016), pp. 26-38
Languages
it
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

08_Giordano_DOI.pdf

Format

Adobe PDF

Size

133.21 KB

Download
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback