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Retrotopia. L’utopia che guarda al passato
Maceratini, Arianna
2018
Abstract
sua parziale
valorizzazione connessa ad una memoria e ad un oblio
selettivi che volgono uno sguardo particolaristico e non
oggettivo rivolto agli eventi passati. La privatizzazione
e l’individualizzazione dell’idea di progresso che ne
conseguono conducono alla riconsiderazione del modello
della comunità tribale, al ritorno alla concezione di un
io primordiale, all’abbandono della nozione di ordine
civile come contesto regolato da princìpi non negoziabili
e, infine, alla giustificazione di un diritto di gruppo,
frequentemente identificato con la nazione. L’attestazione
di una filosofia e di una politica manageriale pone le basi
per il ritorno al paradigma della tribù e della lotta tra tribù
estranee che esistono e sopravvivono per differenza, ovvero,
nel reciproco rimando negativo. L’ottimistica utopia della
modernità si specifica allora, nella società complessa, come
retrotopia diffidente e rassegnata, indicante la strada di un
narcisistico ritorno al grembo materno.
Retrotopia, the title of a recent work by Zygmunt
Bauman, evokes the idea of an age of nostalgia
in which the future is demonized and is faced
with an debatable re-evaluation of the past.
This type of utopia, on the contrary, derives
from the negation of the classic utopia and is
based on the insurmountable riskiness of every
decision and the unknowns that this entails
in the attempt to reconcile individual security
and freedom in post-modern society. The hopes
for individual and collective improvement are
therefore relocated from their natural home,
the future, into particularist interpretations of
the past that are presumed to be stable and more
reliable precisely because they have already been
given. The backward process - determined, in
large part, by the set of political, economic and
social conditions and processes that are generally
defined by the term globalization and by the
progressive transformation of the individual into
consumer goods to be advertised and sold on the
market - it does not consist, however, in a return
to the past as such, but in a partial valorization
connected to a selective memory and oblivion
that take a particularistic and non-objective
look towards past events. The privatization and
individualisation of the idea of progress that follow
leads to the reconsideration of the model of the
tribal community, the return to the conception of a
primordial ego, the abandonment of the notion of
civil order as a context governed by non-negotiable
principles and, finally, to the justification of a
group right, frequently identified with the nation.
The attestation of a managerial philosophy and
politics lays the foundations for the return to the
paradigm of the tribe and of the struggle between
foreign tribes that exist and survive by difference, that is, in mutual negative reference. The
optimistic utopia of modernity is then specified,
in the complex society, as a diffident and resigned
retrotopia, indicating the path of a narcissistic
return to mother's womb.
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Arianna Maceratini, "Retrotopia. L’utopia che guarda al passato", in: "Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica - A. X (2018) n. 2", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 80-93
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it
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