Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Incontri di filologia classica
  5. 15. Incontri di filologia classica (2015-2016)
  6. Tre testimonianze sulla metrica di Difilo
 
  • Details
  • Metrics
Options

Tre testimonianze sulla metrica di Difilo

Maggio, Alessandro
2017
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2464-8752
DOI
10.13137/2464-8760/15675
http://hdl.handle.net/10077/15675
  • Book Chapter

e-ISSN
2464-8760
Abstract
Per avere un quadro più completo della varietà metrica della commedia difilea, meritano di essere considerate alcune testimonianze fornite da autori latini di III e IV sec. d.C. Lattanzio e Aftonio (test. 16a-b) insistono sul predominio del trimetro giambico nella commedia nuova, ma lo stesso Aftonio, altrove (test. 18a), attesta per Difilo, come pure per Menandro, l’impiego dell’eupolideo, metro quasi mai usato nella commedia di IV secolo. Inoltre Mario Plozio Sacerdote (test. 18a) e, ancora, Aftonio (testt. 18b-d) conoscono la denominazione ‘difilio’ per un metro lirico, noto anche come ‘cherilio’ e ‘angelico’, usato già da Stesicoro: con ogni probabilità il nome deriva dal commediografo. Dove e come eupolidei e difilî possano essere stati usati da Difilo rimane non chiaro e l’incertezza è direttamente connessa al problema del ruolo della musica e della funzione del coro nella commedia nuova.
In order to have a more complete picture of the metrical variety of Diphilean comedy, some testimonia provided by the Latin authors of the third and fourth centuries AD deserve to be taken into account. Lactantius and Apthonius (test. 16a-b) insist on the predominance of the iambic trimeter in the New Comedy, but Apthonius himself in another passage (test. 18a) attests for Diphilus, as well as for Menander, the employment of the Eupolidean, a metre almost never used in the Fourth Century Comedy. Moreover, Marius Plotius Sacerdos (test. 18a) and, again, Apthonius (testt. 18b-d) know the name ‘diphilean’ for a lyric metre, also called ‘choerilean’ and ‘angelic’, already used by Stesichorus: in all probability this name derives from the name of the comic playwright himself. Where and how Eupolideans and Diphileans could have been used by Diphilus remains unclear, and the uncertainty is directly connected with the problem of the role of music and the function of the chorus in the New Comedy.
Subjects
  • Difilo

  • Diphilus

  • Lattanzio

  • Lactantius

  • Aftonio

  • Apthonius

  • Menandro

  • Menander

  • Sacerdote

  • Sacerdos

  • Stesicoro

  • Stesichorus

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Alessandro Maggio, "Tre testimonianze sulla metrica di Difilo”, in: Incontri di Filologia Classica, XV (2015-2016), EUT Edizioni Università di Trieste, 2017, pp. 11-67
Languages
it
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Maggio_IFC XV 2015-2016.pdf

Format

Adobe PDF

Size

703.44 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback