Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 14 (2017)
  6. Alla scoperta dei Musei minerari delle Tre Venezie. Una proposta di didattica territoriale e museale integrata
 
  • Details
  • Metrics
Options

Alla scoperta dei Musei minerari delle Tre Venezie. Una proposta di didattica territoriale e museale integrata

La Porta, Rossella
2017
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/13944
http://hdl.handle.net/10077/13944
  • Article

Abstract
Il territorio è una preziosa fonte di risorse, sulle quali è indubbiamente opportuno far riflettere gli alunni, accompagnandoli nella scoperta del loro valore e delle problematiche a esse connesse, in un’ottica di sensibilizzazione allo sviluppo sostenibile. In questo contributo viene presentata una proposta didattica che, attraverso attività pratico-operative da svolgersi in particolari aree museali, fa emergere le potenzialità del fecondo intreccio tra didattica museale, territoriale e laboratoriale. Il tema scelto è quello delle risorse minerarie. Si tratta di un tema che, pur nella sua apparente complessità, può essere proposto in modo stimolante agli alunni dell’ultimo anno della Scuola primaria attraverso un approccio esperienziale multidisciplinare orientato allo sviluppo prioritario di competenze.
The territory is a resource that students should appreciate and discover, especially from the perspective of a sustainable development. This paper presents mineral resources as the teaching topic and shows that, notwithstanding its apparent complexity, it may also appeal to pupils in the final year of primary school. It is composed of practical and group activities which can be carried out in some specific museum areas and underline the potential relation between regional teaching workshop and museum education. The chosen topic is especially relevant as a teaching resource. In fact, it can be considered useful for children in a multidisciplinary perspective, and it can help develop many teaching and learning skills.
Series
QuaderniCIRD
14 (2017)
QuaderniCIRD
14 (2017)
Subjects
  • Scuola Primaria

  • Primary School

  • Didattica Museale

  • Museum Education

  • Didattica Laboratoria...

  • Teaching Regional Wor...

  • Educazione Ambientale...

  • Environmental Educati...

  • Didattica della Chimi...

  • Chemistry Education

  • Didattica delle Geosc...

  • Geoscience Education

  • Georesources

  • Triveneto

  • Friuli-Venezia Giulia...

  • Georisorse

  • Georisorse

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Rossella La Porta, "Alla scoperta dei Musei minerari delle Tre Venezie. Una proposta di didattica territoriale e museale integrata", in: QuaderniCIRD, 14 (2017), pp. 236-253
Languages
it
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

LaPorta.pdf

Format

Adobe PDF

Size

1.08 MB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback