Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 30 (2025)
  6. Insegnare Storia nella Scuola secondaria: una sfida didattica e un’occasione di cambiamento
 
  • Details
  • Metrics
Options

Insegnare Storia nella Scuola secondaria: una sfida didattica e un’occasione di cambiamento

Teaching history in high school: a didactical challenge and a chance of changing.
Duria, Barbara
2025
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
https://www.openstarts.units.it/handle/10077/37283
  • Article

Abstract
It can be said that teaching history today, especially in secondary schools, is complex, at least for two reasons: the lack of specific training for teachers, who rely too much on textbooks and traditional lectures, and, consequently, a teaching approach that is far from a hands-on, research-based model. This more active and engaging way of teaching history would bring Italian students closer to the subject, which is often considered distant and, at times, useless. To assess the state of history education, an online survey was sent to teachers from 18 secondary schools in the Udine area, and the data was subsequently analyzed: some results were surprising, such as the interest in historical events, while others were already known, such as the lack of professional development courses.

Si può affermare che insegnare la storia oggi, soprattutto nelle Scuole secondarie, sia complesso, almeno per due motivi: la mancanza di una formazione specifica per gli insegnanti, che si affidano troppo ai libri di testo e alle lezioni tradizionali, e, di conseguenza, un approccio didattico lontano da un modello pratico e basato sulla ricerca. Questo modo più attivo e coinvolgente di insegnare la storia avvicinerebbe gli studenti italiani a una disciplina spesso considerata distante e, a volte, inutile. Per valutare lo stato dell’insegnamento della storia, è stato inviato un sondaggio online ai docenti di 18 scuole secondarie della provincia di Udine, e i dati sono stati successivamente analizzati: alcuni risultati sono stati sorprendenti, come l’interesse per gli eventi storici, mentre altri erano già noti, come la mancanza di corsi di aggiornamento professionale.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Scuole Secondarie

  • Secondary School

  • Didattica della Stori...

  • History Education

  • Didattica Laboratoria...

  • Laboratory Education,...

  • Formazione Permanente...

  • Permanent Teacher Tra...

  • Ricerca Didattica

  • Educational Research

  • Innovazione Didattica...

  • Educational Innovatio...

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Barbara Duria, "Insegnare Storia nella Scuola secondaria: una sfida didattica e un’occasione di cambiamento / Teaching history in high school: a didactical challenge and a chance of changing", in: QuaderniCIRD 30 (2025), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2025, pp.
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback