Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 11 (2015)
  6. Lev Vygotskij, figura e opera da (ri)scoprire. Un contributo alle teorie dell’educazione
 
  • Details
  • Metrics
Options

Lev Vygotskij, figura e opera da (ri)scoprire. Un contributo alle teorie dell’educazione

Caprin, Claudia
•
Zudini, Verena
2015
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
http://hdl.handle.net/10077/11809
  • Article

Abstract
Dopo un’introduzione alla figura e al pensiero di Lev Vygotskij, se ne esaminano gli aspetti relativi alle influenze storico-culturali sulle modalità di funzionamento cognitivo umano, con attinenza alla psicologia dello sviluppo e dell’educazione, nonché alla didattica. Mentre, infatti, alcune delle sue osservazioni sono state inglobate all’interno di moderne teorie dell’apprendimento, nelle discipline più diverse, dall’insegnamento della lettura e della scrittura a quello della matematica, altre sono state utilizzate solo in modo parziale o inconsapevole; altre ancora restano da analizzare e mettere a frutto. Il contributo si pone l’obiettivo di delineare tali aspetti, e quindi di (ri)scoprire l’opera di Vygotskij, sempre attuale per quanto riguarda sia la comprensione delle dinamiche implicate nei processi di apprendimento sia lo sviluppo delle abilità cognitive umane, in un clima di cooperazione docente-discente, dove il ruolo del primo è fondamentale al fine della riuscita, nel compito, del secondo.
After an introduction to the figure and thought of Lev Vygotskij, some features concerning historical and cultural influences on human cognitive functioning will be analysed, especially in relation to developmental and educational psychology and teaching. Among Vygotskij’s ideas, some have been incorporated into modern theories of learning in various disciplines, ranging from teaching reading and writing skills to mathematics; others have been only partially or casually employed; others still remain to be analysed and used. This contribution aims to outline these issues in order to (re)discover Vygotskij’s work. In fact, his thought remains central to both the understanding of the dynamics of the learning process and to the development of human cognitive abilities, especially in relation to teacher-learner cooperation. In fact, teachers have a fundamental role in order to make their students’activities successful.
Series
QuaderniCIRD
11 (2015)
QuaderniCIRD
11 (2015)
Subjects
  • VYGOTSKIJ

  • PSICOLOGIA DELLO SVIL...

  • DEVELOPMENTAL PSYCHOL...

  • SVILUPPO DELLE FUNZIO...

  • DEVELOPMENT OF HIGHER...

  • ORIGINE SOCIALE DELLA...

  • SOCIAL ORIGIN OF MIND...

  • SCIENZE COGNITIVE

  • COGNITIVE SCIENCE

  • PSICOLOGIA DELL’EDUCA...

  • EDUCATIONAL PSYCHOLOG...

  • DIDATTICA

  • EDUCATION

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Claudia Caprin, Verena Zudini, "Lev Vygotskij, figura e opera da (ri)scoprire. Un contributo alle teorie dell’educazione", in: QuaderniCIRD, 11 (2015), pp. 32-55
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

06_Caprin_Zudini_CIRD_11.pdf

Format

Adobe PDF

Size

228.62 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback