Options
Geografia storica e analisi geospaziale per un progetto di sviluppo locale: il caso di Monticiano in Val di Merse, area marginale della campagna senese
Historical geography and geospatial analysis for a local development project: the case of Monticiano in Val di Merse, a marginal area of Siena’s countryside
Guarducci, Anna
Macchi Jànica, Giancarlo
2022
Loading...
e-ISSN
2282-572X
Abstract
Il contributo verte sulle potenzialità dell’analisi spaziale per la conoscenza dei processi di marginalizzazione socio-economica di un territorio, con l’obiettivo di delineare scenari di possibile sviluppo, a supporto di istituzioni e governance locali. Il caso studio è un’area collinare interna del Senese, il Comune di Monticiano in Val di Merse (compreso nella Strategia Nazionale per le Aree Interne e nei “Progetti locali per la rigenerazione culturale e sociale dei Borghi”).
I GIS e la cartografia tematica applicati alle dinamiche demografiche ed economiche dei tempi contemporanei e alla messa in luce del capitale territoriale – valori ambientali e paesaggistici (boschi, riserve naturali, paesaggi rurali), insediamenti storici (castelli e villaggi, strutture religiose), percorsi della transumanza e termalismo – rappresentano un prezioso contributo per la costruzione di un progetto di sviluppo sostenibile e inclusivo, che pone al centro il restauro e la valorizzazione dei medievali Bagni di Petriolo.
This article focuses on the potential of spatial analysis for the understanding of the socio-economic marginalization processes of a territory, with the aim of outlining possible development scenarios, in support of local institutions and governance. The case study is an internal area of Siena, the Municipality of Monticiano in Val di Merse (included in the National Strategy for Internal Areas and in the “Local projects for the cultural and social regeneration of villages”).
GIS and thematic cartography applied to the demographic and economic dynamics of contemporary times and to highlighting the territorial capital represent a valuable contribution to the construction of a sustainable and inclusive development project, which focuses on the restoration and enhancement of the medieval Petriolo Baths. The spatial analysis included environmental and landscape heritage (woods, nature reserves, thermalism, rural landscapes), but also historical settlements (castles and villages, religious structures) and some aspects of of the history of transhumance in the region.
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Anna Guarducci, Giancarlo Macchi Jànica, "Geografia storica e analisi geospaziale per un progetto di sviluppo locale: il caso di Monticiano in Val di Merse, area marginale della campagna senese" in: "Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 174", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2022, pp.
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
File(s)