Options
Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali
Famous curves: catenary, cycloid and spirals
de Colombani, Elena
2017
Abstract
Student orientation plays a significant role to reduce academic drop out rates and has become an important part of in high school students'syllabus. In this paper we will illustrate the laboratory activities proposed in a series of lessons entitled "Famous curves: catenary, cycloid and spirals", and organized in the context of the orientation project "Moduli formativi: dalla scuola all'università". The specific nature of this project promoted the collaboration between university professors and high school teachers and inspired a teaching method that can have interesting applications in several teaching fields. The software GeoGebra was the main tool used for these activities.
Le attività di orientamento organizzate per rendere più consapevole la scelta del percorso universitario rivestono un ruolo sempre più importante nel contrasto all'abbandono degli studi universitari e risultano parte integrante del percorso formativo che le scuole secondarie di secondo grado propongono ai loro studenti. Nel contributo si presentano le attività laboratoriali sviluppate all'interno di una serie di lezioni dal titolo "Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali" organizzate nell'ambito del progetto di orientamento "Moduli formativi: dalla scuola all'università". La collaborazione fra docenti universitari e insegnanti di scuola secondaria di secondo grado e la particolare natura del progetto hanno stimolato lo sviluppo di un approccio didattico con numerosi spunti di interesse che possono esseri utilizzati anche in contesti differenti. Le attività proposte prevedono l'uso del software GeoGebra.
Journal
Part of
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Elena de Colombani, "Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali / Famous curves: catenary, cycloid and spirals", in: QuaderniCIRD, 15 (2017), pp. 7-46
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
File(s)