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Archeologia della Grande Guerra. Riccardo della Torre, Luigi Lauricel la, Giovanni Giacomo Porro: riflessioni su alcune tombe del Cimitero degli Eroi di Aquileia
Archaeology of the Great War. Riccardo della Torre, Luigi Lauricella, Giovanni Giacomo Porro: reflections on some tombs in the Cemetery of Heroes of Aquileia
Giovannini, Annalisa
2018
Abstract
The paper examines, within the Cemetery of Heroes of Aquileia, three tombs of Fallen in the Great War (Riccardo della Torre, Luigi Lauricella, Giovanni Giacomo Porro) characterized by the presence of gravestones that imitate or reproduce funerary typologies of the Roman era. In two cases (della Torre and Porro) this was due to the professional preparation of the young men, to the cultural climate of their families and (for Porro) perhaps to Fascist ideology; for the third (Lauri cella) one can postulate a choice linked to the presence on the model (the stele of P. Fuficius) of flowers, an image of the caducity of life, or linked to the superstructural visions of poppies born in 1915.
Lo studio esamina, all’interno del Cimitero degli Eroi di Aquileia, tre tombe di Caduti nella Grande Guerra (Riccardo della Torre, Luigi Lauricella, Giovanni Giacomo Porro) caratterizzate dalla presenza di segnacoli lapidei che imitano o che riproducono tipologie funerarie di epoca romana. Il loro inquadramento consente di dire che in due casi (della Torre e Porro) ciò fu dovuto alla preparazione professionale dei due uomini, alla temperie culturale delle loro famiglie e forse (per il Porro) all’ideologia fascista; per il terzo (Lauricella) si può postulare una scelta legata alla presenza sul modello (la stele di P. Fuficius) di fiori, immagine della caducità della vita oppure protagonisti di visioni nate nel 1915 sui papaveri.
The paper examines, within the Cemetery of Heroes of Aquileia, three tombs of Fallen in the Great War (Riccardo della Torre, Luigi Lauricella, Giovanni Giacomo Porro) characterized by the presence of gravestones that imitate or reproduce funerary typologies of the Roman era. In two cases (della Torre and Porro) this was due to the professional preparation of the young men, to the cultural climate of their families and (for Porro) perhaps to Fascist ideology; for the third (Lauri cella) one can postulate a choice linked to the presence on the model (the stele of P. Fuficius) of flowers, an image of the caducity of life, or linked to the superstructural visions of poppies born in 1915.
Journal
Source
Annalisa Giovannini, ''Archeologia della Grande Guerra. Riccardo della Torre, Luigi Lauricel la, Giovanni Giacomo Porro: riflessioni su alcune tombe del Cimitero degli Eroi di Aquileia'', in: ''Aquileia Nostra'', 89 (2018), pp. 45-73
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