Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
  5. Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 129-130-131
  6. «LONG LIFE LEARNING» E MODELLI CARTOGRAFICI
 
  • Details
  • Metrics
Options

«LONG LIFE LEARNING» E MODELLI CARTOGRAFICI

Sarno, Emilia
2016-03-22
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
00449733
http://hdl.handle.net/10077/12303
  • Article

Abstract
Le recenti indicazioni del Ministero della Pubblica Istruzione, sul ripensamento e rimodulazione del sistema formativo per adulti, aprono un fronte nuovo anche per l’organizzazione didattica dei corsi proposti a chi, uscito dal sistema scolastico, vi rientra da adulto, con rinnovate esigenze culturali e professionali. Questa attenzione, precisa e circostanziata al «Long Life Learning», a progettare l’apprendimento lungo tutto il corso della vita, favorisce il dibattito sull’organizzazione curricolare dei percorsi per adulti e dei saperi da coinvolgere; ad esempio, la cartografia può acquisire una sua autonomia disciplinare e non essere solo considerata un supporto didattico della geografia. Le motivazioni per un’autonomia disciplinare sono determinate dalla spendibilità professionale della cartografia, che può concorrere alla formazione di un’ampia gamma di esperti ed operatori nei centri territoriali per gli adulti.
The recent guidelines of the Ministry of Education, on the rethinking and reformulation of adult educational formation, open new perspectives for the didactic organization of courses, for those who having left the educational system need to renter it as adults with different cultural and professional needs. This particular and well-defined form of “Long Life Learning” – which posits the possibility of the learning process as something which can last a lifetime, opens up the question of the organization of the curriculum for adults and of the disciplines that are to be involved. In this case cartography can assume its role as an autonomous discipline and should not be considered as being only a didactic aid to geography. The motivations for seeing cartography as an autonomous subject are determined by its professional value, which can contribute to the formation of an ample range of experts and operators in the educational institutes for adults.
Series
Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
129-130-131
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Emilia Sarno, "'LONG LIFE LEARNING» E MODELLI CARTOGRAFICI', in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 129-130-131 (2007), Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2007, pp. 185-190
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Sarno.pdf

Format

Adobe PDF

Size

163.81 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback