Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Slavica Tergestina
  5. Slavica Tergestina 32 (2024/I)
  6. Il grande volo della gru di Blok: da nome a simbolo
 
  • Details
  • Metrics
Options

Il grande volo della gru di Blok: da nome a simbolo

The Great Flight of Blok’s Crane: From Name to Symbol
Cavaion, Danilo
2024
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
1592-0291
https://www.openstarts.units.it/handle/10077/37225
  • Article

e-ISSN
2283-5482
Abstract
Nelle poesie di Blok si constata il frequente ritorno di alcune presenze lessicali. L’analisi dimostra che spesso non di una semplice ripetizione si tratta, ma di un percorso, per cui un nome/immagine può risolversi in simbolo. In questa prospettiva l’A. ha sviluppato la sua indagine sul nome “gru” (žuravl’). Tale termine ricorre in dieci diverse occasioni. La prima volta esso compare in Kak muči tel’no dumat’ o sčast’e bylom (1898) in cui mostra un valore solo esornativo. Nelle poesie successive “žuravl’” conosce un processo ossimorico. Tappe importanti di questo “volo” sono le poesie Zolotistuju dolinoj (1902) e V uglu divana (1907) in cui la gru appare la sintesi di silenzio e di movimento: per il poeta russo, le due forze fondamentali della creazione artistica. Un nuovo sviluppo ha luogo in Rus’; in questa poesia l’uccello diventa lo stemma della Russia. Punto d’arrivo del trampoliere è la settima lirica, Verby – ėto vesennjaja tal’ (1914) della raccolta Carmen: qui esso si presenta come la superiore sintesi dei precedenti valori, una lievitazione favorita dal suo coinvolgimento con la grande storia.

In Blok’s poetry the recurrence of a few lexical items is noticeable. The analysis of the text shows that frequently this is not the case of a simple repetition but, on the contrary, of a path, follow ing which a name/image can resolve into a symbol. From this perspective the author has developed an inquiry about the term “crane” (žuravl’). The term recurs in ten different situations. The first time it occurs in Kak mučitel’no dumat’ o sčast’e bylom (1898), where it has only an ornamental function. In the following poems the word “žuravl’” undergoes an oxymo ronic process. Significant steps of this “flight” are the poems Zolotistuju dolinoj (1902) and V uglu divana (1907), where the crane represents the synthesis of silence and movement: for the Russian poet, the two essential forces of artistic creation. A new development occurs in Rus’; in this poem the bird becomes the Russian coat of arms. The point of arrival of the wading bird is the seventh lyric poem, Verby – ėto vesennjaja tal’ (1914), from the collection Carmen: here it represents the highest synthesis of the previous values, a rise fostered by its involvement in History.
Journal
Slavica Tergestina 
Subjects
  • Blok

  • gru

  • nome/immagine

  • ripetizione

  • percorso

  • metafora

  • simbolo

  • crane

  • name/image

  • path

  • recurrent metaphor

  • symbol

Source
Danilo Cavaion, "Il grande volo della gru di Blok: da nome a simbolo" in: "Slavica Tergestina 32 (2024/I)", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2024, pp. 96-127
Languages
it
•
ru
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback