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L’impatto dell’intelligenza artificiale sulla pubblicità. Aspetti tecnologici e creativi
Adriani, Roberto
Bottesini, Nicole Beatrice
2024
Abstract
The article examines the impact of artificial intelligence (AI) on the advertising industry, with particular reference to two areas: technology and creativity. Although advertising is a form of communication normally associated with creativity, in reality the creative act is only the final and visible part of the whole process in which the use of increasingly advanced technologies, combined with refined analyses of consumer psychology, constitute equally important moments. The paper attempts to explore the current impact of AI on advertising with this framework in mind and, within this, focusing as mentioned above on how AI is changing the use of technology on the one hand and creativity on the other. The article draws on data from international scientific literature, supplemented by evidence and studies published by Italian and international trade journals dedicated to the advertising and marketing industry. The analysis shows how AI generates an increase in the effectiveness and productivity of advertising campaigns in both moments under consideration.
L’articolo prende in esame l’impatto dell’intelligenza artificiale (AI) sull’industria pubblicitaria, con particolare riferimento a due ambiti: la tecnologia e la creatività. Nonostante la pubblicità sia una forma di comunicazione normalmente associata alla creatività, in realtà l’atto creativo è soltanto la parte finale e visibile dell’intero processo nel quale l’utilizzo di tecnologie sempre più evolute, unite a raffinate analisi della psicologia del consumatore, costituiscono momenti altrettanto importanti. Il lavoro cerca di approfondire l’impatto attuale dell’AI sulla pubblicità tenendo in considerazione questa cornice di riferimento e, all’interno di questa, concentrandosi come detto su come l’AI sta cambiando l’utilizzo di tecnologia da un lato e creatività dall’altro. L’articolo attinge a dati di letteratura scientifica internazionale, integrati da evidenze e studi pubblicati da testate giornalistiche di settore, italiane e internazionali, dedicate all’industria della pubblicità e del marketing. L’analisi condotta evidenzia come l’AI generi un incremento in termini di efficacia e produttività delle campagne pubblicitarie su tutti e due i momenti presi in considerazione.
The article examines the impact of artificial intelligence (AI) on the advertising industry, with particular reference to two areas: technology and creativity. Although advertising is a form of communication normally associated with creativity, in reality the creative act is only the final and visible part of the whole process in which the use of increasingly advanced technologies, combined with refined analyses of consumer psychology, constitute equally important moments. The paper attempts to explore the current impact of AI on advertising with this framework in mind and, within this, focusing as mentioned above on how AI is changing the use of technology on the one hand and creativity on the other. The article draws on data from international scientific literature, supplemented by evidence and studies published by Italian and international trade journals dedicated to the advertising and marketing industry. The analysis shows how AI generates an increase in the effectiveness and productivity of advertising campaigns in both moments under consideration.
Source
Roberto Adriani, Nicole Beatrice Bottesini, "L’impatto dell’intelligenza artificiale sulla pubblicità. Aspetti tecnologici e creativi", in: "Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica. A. XVI (2024), n. 1 (gennaio-giugno)", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2024, pp. 84-93
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