Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 21 (2020)
  6. Le opinioni degli insegnanti di scuola primaria sulla didattica a distanza durante il lockdown: uno studio qualitativo
 
  • Details
  • Metrics
Options

Le opinioni degli insegnanti di scuola primaria sulla didattica a distanza durante il lockdown: uno studio qualitativo

Opinions of primary school teachers on distance learning during the lockdown: a qualitative study
Cuder, Alessandro
•
De Vita, Chiara
•
Doz, Eleonora
•
Tentor, Giorgia
•
Colombini, Elisa
•
PELLIZZONI, SANDRA
•
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA
2020
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/32084
http://hdl.handle.net/10077/32084
  • Article

Abstract
During the lockdown period, to contain the COVID-19 pandemic, Italian teachers at all level were forced to carry out a rapid transition from face-to-face teaching to distance learning. In that context, we administered a short semi-structured questionnaire to 175 primary school teachers with the aim of investigating their main difficulties in conducting distance learning in the first months of school closure. The qualitative analysis of teachers’ answers revealed that they have experienced a critical situation characterized by lack of devices training needs and fears about the effectiveness of distance learning to meet the objectives of primary education.
Durante il periodo di chiusura delle scuole, per contenere la diffusione del virus SARS-CoV-19, gli insegnanti delle scuole di ogni ordine e grado sono stati spinti ad attuare una rapida transizione dalla didattica in presenza alla didattica a distanza (DAD). In questo contesto, abbiamo somministrato a 175 insegnanti di Scuola primaria un breve questionario semi-strutturato con lo scopo di indagare le principali difficoltà nel condurre la DAD durante i primi mesi di chiusura delle scuole. L’analisi qualitativa delle risposte ha mostrato che essi hanno vissuto una situazione caratterizzata dalla mancanza di dispositivi, bisogni formativi e timori circa l’efficacia educativa della formazione a distanza nel raggiungimento dei principali obiettivi educativi nelle scuole primarie.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Coronavirus

  • Lockdown

  • Didattica a Distanza

  • Distance Learning

  • Insegnanti

  • Teachers

  • Qualitativo

  • Qualitative

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Alessandro Cuder, Chiara De Vita, Eleonora Doz, Giorgia Tentor, Elisa Colombini, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "Le opinioni degli insegnanti di scuola primaria sulla didattica a distanza durante il lockdown: uno studio qualitativo/Opinions of primary school teachers on distance learning during the lockdown: a qualitative study", in: QuaderniCIRD, 21 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 93-113
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Cuder_et_alii.pdf

Format

Adobe PDF

Size

291.9 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback