Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica
  5. 14 Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica. A. VII (2015), n. 1 (gennaio-giugno)
  6. Tailoring Tertiary Education and ICTs for sustainable development in LCDs: Challenges and Opportunities
 
  • Details
  • Metrics
Options

Tailoring Tertiary Education and ICTs for sustainable development in LCDs: Challenges and Opportunities

Scala, Elisabetta
2015
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2035-584x
http://hdl.handle.net/10077/11663
  • Article

Abstract
Within a very few years, Information and Communication Technology (ICT) has turned out to be an effective technology which promotes relevant positive changes in Least Developed Countries (LDCs) in various crucial domains essential for sustainable development. ICT may has the potential to provide to the LDC societies the capabilities to face their enormous challenges, in particular regarding the real base of development: the education. With the complexity of the implications that brings, ICT demonstrates interesting perspectives in improving teachers’ design work, facilitating access information, enhancing the roles of students and teachers in the learning process and helping them to create a collaborative learning environment. Although ICT has these potentialities to improve the educational system to a great extent, developing countries are far from reaping these benefits because of certain barriers. The aim of this paper is to present a review of the relevant international cooperation framework relating barriers encountered when introducing ICTs in LDCs with a specific focus on tertiary education issues. The paper underlines the crucial role of general public awareness on LDCs’ educational priorities and recommends an active role for universities and to create a new devoted bridge/cooperation between hard sciences and humanities to effectively improve the current international projects effectiveness. The paper does not offer a universal reference for reforming higher education systems, but it does provide a starting point for action. The greatest desire is to catalyse dialogue in countries around the world on how higher education is no longer a luxury: it is essential globally to ensure political, social and economic development.
Il rafforzamento delle risorse educative nei Paesi in via di sviluppo attraverso l’impiego di innovati strumenti basati sull’ICT è al centro di crescente attenzione nei progetti internazionali da più di dieci anni, tuttavia l’impatto sull’educazione non è ancora significativo. Lo scopo di questo lavoro è quello di presentare una revisione del quadro di cooperazione internazionale sulle opportunità e sugli ostacoli emersi nelle esperienze progettuali tese all’introduzione dei sistemi ICTs nei Paesi in via di sviluppo, con un focus specifico sulle questioni legate all'istruzione terziaria. Il documento non intende fornire un punto di riferimento universale per riformare i sistemi di istruzione superiore mediante l’ICTs, ma fornire un punto di partenza per rafforzare l’efficacia delle attuali attività progettuali in materia. Il fine ultimo è quello di sensibilizzare i decisori pubblici, le università, i ricercatori che operano nel campo della cooperazione internazionale e mass media verso una maggiore consapevolezza diffusa sul ruolo dell’istruzione superiore quale chiave necessaria ed imprescindibile per un reale sviluppo sostenibile, capace di garantire solide basi per la lotta alla povertà e per il dialogo democratico ed interculturale a livello globale.
Series
Tigor: rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica
A. VII (2015) n. 1
Subjects
  • ICTs policy implement...

  • Least Developed Count...

  • International Higher ...

  • Mass Media

  • University Networks

  • UNESCO

  • World Bank

  • Education for All

  • Implementazione siste...

  • Paesi in via di svilu...

  • Istruzione terziaria

  • Cooperazione Internaz...

  • Banca Mondiale

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Elisabetta Scala, "Tailoring Tertiary Education and ICTs for sustainable development in LCDs: Challenges and Opportunities", in: "Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica - A. VII (2015) n. 1", p. 15-34
Languages
en
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Scala_TIGOR_XIII_def.pdf

Format

Adobe PDF

Size

564.02 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback