Options
Tailoring Tertiary Education and ICTs for sustainable development in LCDs: Challenges and Opportunities
Scala, Elisabetta
2015
Abstract
Within a very few years, Information and Communication
Technology (ICT) has turned out to be an
effective technology which promotes relevant positive
changes in Least Developed Countries (LDCs) in
various crucial domains essential for sustainable development.
ICT may has the potential to provide to
the LDC societies the capabilities to face their enormous
challenges, in particular regarding the real
base of development: the education. With the complexity
of the implications that brings, ICT demonstrates interesting
perspectives in improving teachers’ design
work, facilitating access information, enhancing the
roles of students and teachers in the learning process
and helping them to create a collaborative learning
environment. Although ICT has these potentialities
to improve the educational system to a great extent,
developing countries are far from reaping these benefits
because of certain barriers.
The aim of this paper is to present a review of the
relevant international cooperation framework relating
barriers encountered when introducing ICTs
in LDCs with a specific focus on tertiary education
issues. The paper underlines the crucial role of general
public awareness on LDCs’ educational priorities
and recommends an active role for universities and
to create a new devoted bridge/cooperation between
hard sciences and humanities to effectively improve
the current international projects effectiveness.
The paper does not offer a universal reference
for reforming higher education systems, but it does
provide a starting point for action. The greatest desire
is to catalyse dialogue in countries around the
world on how higher education is no longer a luxury:
it is essential globally to ensure political, social
and economic development.
Il rafforzamento delle risorse educative nei Paesi in via di sviluppo attraverso l’impiego di innovati strumenti basati sull’ICT è al centro di crescente attenzione nei progetti internazionali da più di dieci anni, tuttavia l’impatto sull’educazione non è ancora significativo.
Lo scopo di questo lavoro è quello di presentare una revisione del quadro di cooperazione internazionale sulle opportunità e sugli ostacoli emersi nelle esperienze progettuali tese all’introduzione dei sistemi ICTs nei Paesi in via di sviluppo, con un focus specifico sulle questioni legate all'istruzione terziaria. Il documento non intende fornire un punto di riferimento universale per riformare i sistemi di istruzione superiore mediante l’ICTs, ma fornire un punto di partenza per rafforzare l’efficacia delle attuali attività progettuali in materia. Il fine ultimo è quello di sensibilizzare i decisori pubblici, le università, i ricercatori che operano nel campo della cooperazione internazionale e mass media verso una maggiore consapevolezza diffusa sul ruolo dell’istruzione superiore quale chiave necessaria ed imprescindibile per un reale sviluppo sostenibile, capace di garantire solide basi per la lotta alla povertà e per il dialogo democratico ed interculturale a livello globale.
Series
Tigor: rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica
A. VII (2015) n. 1
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Elisabetta Scala, "Tailoring Tertiary Education and ICTs for sustainable development in LCDs: Challenges and Opportunities", in: "Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica - A. VII (2015) n. 1", p. 15-34
Languages
en
File(s)