Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 21 (2020)
  6. A scuola di robot: un’esperienza di pensiero creativo
 
  • Details
  • Metrics
Options

A scuola di robot: un’esperienza di pensiero creativo

At robot school: an experience of creative thinking
Nicolli, Stefania
2020
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/32087
http://hdl.handle.net/10077/32087
  • Article

Abstract
From October to December 2020, the schools of the Foundation Giovanni Paolo I di Mira (Venice) carried out a project for the promotion of the STEAM disciplines, thanks to a call from the Department for Equal Opportunities of the Presidency of the Italian Government in collaboration with the Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica (CIRD) at the University of Trieste. The interest of the Foundation in the new disciplines started in 2017 to promote and develop creatively the spirit that had led to the establishment of the schools San Domenico Savio and San Pio X almost a century ago. The article illustrates the main activities carried out in the project, which ranged from robotics to tinkering, from coding to financial education and crowdfunding platforms. The initiative, entitled “Granma, did you know that… Elena, Fabiola, Ada and the others”, envisages the implementation of students’ skills along three axes: developing divergent creative thinking, overcoming gender stereotypes related to the STEAM disciplines and fostering an alliance between generations. Finally, a virtual exhibition allowed us to show the main results of the activities.
Dall’ottobre al dicembre del 2020 le scuole della Fondazione Giovanni Paolo I di Mira (VE) hanno sviluppato, grazie a un bando del Dipartimento per le Pari Opportunità della Presidenza del Consiglio dei Ministri, un percorso formativo integrativo all’insegna delle materie STEAM con il supporto e la partecipazione del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica (CIRD) dell’Università degli Studi di Trieste. L’interesse della Fondazione per queste discipline nasce nel 2017 con l’intento di continuare a promuovere e a sviluppare in modo creativo, lo spirito originario che quasi cento anni prima ha indotto a fondare le scuole “San Domenico Savio” e “San Pio X”. Il contributo illustra le principali iniziative proposte ai partecipanti, che sono spaziate dalla robotica al tinkering, dal coding all’educazione finanziaria e alle piattaforme di crowdfunding. Tre sono stati i cardini dell’iniziativa, intitolata “Ma nonna lo sai che… Elena, Fabiola, Ada e le altre”: sviluppare il pensiero divergente, superare gli stereotipi di genere legati alle materie STEAM e promuovere un’alleanza tra le generazioni. Al termine dell’esperienza, una mostra virtuale infine ha consentito di divulgare i principali risultati conseguiti.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Didattica Laboratoria...

  • Laboratory Education

  • Didattica Integrativa...

  • Supplementary Educati...

  • Pensiero Creativo

  • Creative Thinking

  • Pensiero Divergente

  • Divergent Thinking

  • Robotica Educativa

  • Educational Robotics

  • Pari Opportunità

  • Equal Opportunities

  • Fondazione Giovanni P...

  • Giovanni Paolo I Foun...

  • Scuola Primaria

  • Primary School

  • Scuola Secondaria di ...

  • Secondary School

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Stefania Nicolli, "A scuola di robot: un’esperienza di pensiero creativo/At robot school: an experience of creative thinking", in: QuaderniCIRD, 21 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 139-161
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Nicolli.pdf

Format

Adobe PDF

Size

881.31 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback