Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 03 (2011)
  6. Insegnare Italiano: lingua e/o letteratura? Un problema teorico, ma non solo
 
  • Details
  • Metrics
Options

Insegnare Italiano: lingua e/o letteratura? Un problema teorico, ma non solo

Cossutta, Fabio
2011
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
http://hdl.handle.net/10077/6972
  • Article

Abstract
Troppo spesso l’insegnamento dell’Italiano insiste solo su aspetti denominati “linguistici”, ignorando quasi del tutto l’insieme “letterario” a cui appartengono. Si vuol qui sostenere che non solo la letteratura rinforza l’apprendimento del “buon” Italiano, ma che le stesse “regole” grammaticali, sintattiche e ortografiche, senza un “precedente” letterario, non avrebbero modo di esistere.
Italian language teaching is very often based on grammar and syntax: however, this prevents the development of students’ expressiveness, their capacity to express themselves. For this reason, it is necessary to turn to literary texts, the boundless store of meaningful richness, always varied and relevant, as those which can be found in our national literature, Italian literature. Several specimens of bad and good “learning units” are given. Finally, these units are critically analysed and evaluated.
Series
QuaderniCIRD
3 (2011)
QuaderniCIRD
3 (2011)
Subjects
  • Lingua parlata

  • Spoken Language

  • Lingua letteraria

  • Literary Language

  • Solecismi

  • Solecisms

  • Stile innovativo

  • Artistic licence

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Fabio Cossutta, "Insegnare Italiano: lingua e/o letteratura? Un problema teorico, ma non solo", in: QuaderniCIRD, 3 (2011), pp. 78-101
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Cossutta_quaderniCIRD_III.pdf

Format

Adobe PDF

Size

908.13 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback