Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 05 (2012)
  6. Mettiamoci in gioco
 
  • Details
  • Metrics
Options

Mettiamoci in gioco

Matassi, Elisabetta
•
Curci, Emma
2012
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
http://hdl.handle.net/10077/8512
  • Article

Abstract
Il laboratorio qui descritto introduce gli elementi fondamentali della teoria dei giochi e delle decisioni attraverso lo studio di alcuni tra i più interessanti giochi d’ingegno (tra questi: Le Torri di Hanoi, Burr esagonale, Quattro in riga, Labirinto tridimensionale). Iniziando dall’osservazione e dalla manipolazione di un modello tridimensionale in legno, gli allievi sono stati sollecitati a mettersi alla prova, giocando contro un avversario o contro se stessi. Partendo da una ricerca euristica delle soluzioni e delle più efficaci strategie di gioco, sono stati poi accompagnati nello studio delle caratteristiche, della storia e delle possibili soluzioni di ciascun rompicapo, fino ad approdare al concetto matematico su cui si fonda.
The laboratory described here introduces the basic elements of game theory and decisions through the study of some of the most interesting game of skill (among them: The towers of Hanoi, the Burr, Four in a row, the 3D Maze). Starting from the observation and manipulation of a three-dimensional wooden model, students were encouraged to put themselves to the test, playing against an opponent or against themselves. First, the students started to find heuristic solutions and considered which are the most effective strategies of the game. Later, they were guided in the study of the characteristics, history and possible solutions to each puzzle until they grasped the underlying mathematical concept.
Series
QuaderniCIRD
5 (2012)
QuaderniCIRD
5 (2012)
Subjects
  • didattica della matem...

  • mathematics education...

  • scuola secondaria di ...

  • High secondary school...

  • teoria dei giochi

  • game theory

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Elisabetta Matassi, Emma Curci, "Mettiamoci in gioco", in: QuaderniCIRD, 5 (2012), pp. 59-70.
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Matassi_Curci_Cird5_2012.pdf

Format

Adobe PDF

Size

388.72 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback