Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Incontri di filologia classica
  5. 17. Incontri di filologia classica (2017-2018)
  6. Erudizione, autorità e autorialità: l’esegesi antica alla commedia sulla cattedra di Giovanni Tzetze
 
  • Details
  • Metrics
Options

Erudizione, autorità e autorialità: l’esegesi antica alla commedia sulla cattedra di Giovanni Tzetze

Benuzzi, Federica
2019
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2464-8752
DOI
10.13137/2464-8760/27150
http://hdl.handle.net/10077/27150
  • Article

e-ISSN
2464-8760
Abstract
L’analisi di alcuni scolî di Giovanni Tzetze alle commedie aristofanee della triade bizantina permette di
evidenziare le principali dinamiche di interazione tra l’io autoriale del grammatikos e la tradizione esegetica precedente, rappresentata non solo dalle grandi auctoritates del passato, ma anche dalla scoliografia anonima, unico tramite per la conservazione del materiale interpretativo antico. All’interno dei commentari aristofanei, Tzetze combina pratiche proprie della scoliografia – inserendo così il proprio lavoro in quel filone tradizionale (ma allo stesso tempo rifunzionalizzandone in senso retorico-autoriale alcuni aspetti) – a strategie retoriche originali, finalizzate alla tutela della paternità dei commentari e alla promozione della propria autorità intellettuale. Ne risulta uno ‘stile esegetico’ composito, in continua tensione tra massima e minima presenza autoriale.
The analysis of some of John Tzetzes’ scholia to the Aristophanic plays of the Byzantine triad allows to highlight the main dynamics of interaction between the grammarian’s authorial self and the previous scholarly tradition. The latter is represented not only by the great authorities of the past, but also by the work of anonymous scholiasts, which was the only means of preservation of ancient exegetic material. In his Aristophanic commentaries, Tzetzes combines some typically scholiastic practices – thus inserting his work in that specific tradition (but at the same time giving new rhetoric-authorial meaning to some of the aspects) – with original rhetorical strategies, aimed at protecting the the commentaries’ authorship and at promoting his own intellectual authority. The resulting ‘exegetic style’ is multi-faceted and constantly hanging between the highest and lowest level of authorial presence.
Subjects
  • commedia greca

  • Aristofane

  • scuola bizantina

  • Giovanni Tzetze

  • Greek comedy

  • Aristophanes

  • Byzantine school

  • John Tzetzes

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Federica Benuzzi, "Erudizione, autorità e autorialità: l’esegesi antica alla commedia sulla cattedra di Giovanni Tzetze", in "Incontri di Filologia Classica XVII (2017-2018)", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2019, pp. 369-386
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

17.IFC_XVII 2017-2018_online.pdf

Format

Adobe PDF

Size

188.8 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback