Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
  5. Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 163
  6. Nuova portualità e “crescita Blue”. Le sfide dell’Italia
 
  • Details
  • Metrics
Options

Nuova portualità e “crescita Blue”. Le sfide dell’Italia

New harbouring and Blue Growth. Italian challenges
Prezioso, Maria
2018
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
0044-9733
DOI
10.13137/2282-572X/22524
http://hdl.handle.net/10077/22524
  • Article

e-ISSN
2282-572X
Abstract
La riforma “a sistema” della portualità italiana, nata per adeguare una risorsa importante del Paese al contesto europeo nella prospettiva integrata Core-TEN 2030-2050, necessita di planning integrati sostenibili terra-mare, a diverse scale, quale strumenti territorialmente coesivi di innovazione processuale della capacity building. Il contributo, assumendo gli obiettivi europei 2020 e post e i cambiamenti strutturali in corso, costruisce un quadro delle coerenze necessarie ad operare nel contesto della nuova politica terra-mare che, dal 2014, coinvolge, nella Blue Growth, 1200 porti europei di varie dimensioni, allo scopo di rilanciare la competitività fuori e dentro i contesti nazionali e regionali in un quadro di sostenibilità, innovando metodologie, processi, tecniche, strumenti, metodi anche dal punto di vista lessicale. Il paper, tenendo conto della vasta letteratura e delle sperimentazioni sul tema avviate con la pubblicazione delle “linee guida” porti, mette in luce come la tendenza verso un’”economia Green e Blue” rinvii, per l’Italia, ad una visione sempre più interattiva, sistemico-cooperativa, macro e trans regionale tra porto, città-porto e area vasta. La corrente sperimentazione di una nuova pianificazione terra-mare (geographical economic oriented) è richiamata in questa fase per sostenerne l’applicazione alle città portuali di varia dimensione e tipologia, includendo i vantaggi derivanti da scelte di policy e planning che adottano la place based evidence per lo sviluppo di una portualità di lungo periodo, accogliendo le sfide di un contesto (politico e geografico) fortemente identitario e diversificato nel promuovere scenari blue-green a sostegno di investimenti pubblici e privati.
The "systemic" reform of the Italian port facilities has been created to adapt an important resource of the country to the European integrated perspective of Core-TEN 2030-2050. It requires integrated sustainable land-sea planning, at different scales, as instruments of territorially cohesive process able to innovate capacity building. Assuming the European 2020 and post-2020 objectives and the structural changes underway, the paper builds a framework of needed coherence in order to act in the context of the new land-sea policy. From 2014, it involves, within the Blue Growth framework, 1200 European ports sizes, in order to boost competitiveness outside and within national and regional contexts. Sustainability, innovating methodologies, processes, techniques, tools, methods also from the lexical point of view are inspiring the planning design. Taking into account a large literature and experimental cases emerging after the publication of the "Italian ports guidelines", the paper highlights how the trend towards a "Green and Blue economy" refers to an increasingly interactive, systemic-cooperative, macro- and transregional vision between port, city-port and large area. The current test of a new land-sea planning (geographical economic oriented) is recalled to supporting the application to different sizes and types of port cities. Benefits arising from policy choices and planning that adopt place-based evidence for a long-term port development and strategy, accepting the challenges are from a context (political and geographical) strongly identified and diversified in promoting blue-green scenarios in support of public and private investment.
Journal
Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 
Subjects
  • Crescita Blue

  • Riforma della regione...

  • Pianificazione integr...

  • Blue Growth

  • Regional/city port re...

  • Land-sea territorial ...

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Maria Prezioso, "Nuova portualità e “crescita Blue”. Le sfide dell’Italia/New harbouring and Blue Growth. Italian challenges”, in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia, 163 (2018), pp. 11-26
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

AIC_163_Prezioso.pdf

Format

Adobe PDF

Size

4.08 MB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback