Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 17 (2018)
  6. Geometria con piegature della carta. Prima parte
 
  • Details
  • Metrics
Options

Geometria con piegature della carta. Prima parte

Geometry explained through folding paper. Part one
Rocco, Marina
2018
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/22746
http://hdl.handle.net/10077/22746
  • Article

Abstract
This text is the result of a workshop entitled “Geometry explained through folding paper: geometric constructions, in particular with triangles and quadrilaterals”, that was organised by the author within the activities to encourage continuing education promoted by CIRD in 2010. It illustrates how concrete activities can be useful to explain some abstract concepts of Euclidean geometry to secondary school students. The aim of this essay is to provide an example of an educational pathways in order to make students familiar with some geometric constructions, some of which proved ineffective, despite their correctness. In order to do this, only some geometric shapes suitable for educational purposes were considered, specifically those whose properties can speed up the educational process.
Questo testo trae origine dal laboratorio “Geometria con piegature della carta: costruzioni geometriche, in particolare di triangoli e quadrilateri”, tenuto dall’autrice nell’ambito delle attività di formazione permanente promosse dal CIRD nel 2010. Si illustra un percorso che prevede lo svolgimento di attività concrete utili a motivare i concetti (astratti) di geometria euclidea proposti agli alunni della scuola secondaria di primo grado. Lo spirito della stesura è quello di fornire una traccia di percorso didattico insieme alla familiarizzazione con le costruzioni, alcune delle quali, pur essendo corrette, non sono “efficienti”, perché si è preferito sfruttare certe proprietà delle figure piuttosto di altre che le avrebbero rese più veloci ma meno adatte a fini didattici.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Scuola Secondaria di ...

  • Secondary School (11-...

  • Didattica della Matem...

  • Mathematics Education...

  • Laboratorio di Matema...

  • Mathematics Laborator...

  • Geometria

  • Geometry

  • Costruzioni Geometric...

  • Geometric Constructio...

  • Piegatura della Carta...

  • Paper Folding

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Marina Rocco, "Geometria con piegature della carta. Prima parte", in: QuaderniCIRD, 17 (2018), pp. 46-67
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Rocco.pdf

Format

Adobe PDF

Size

836.89 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback