Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 23 (2021)
  6. Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato
 
  • Details
  • Metrics
Options

Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato

The study, the road and the water of the river: arguing (and choosing) in type C of the first test of the State Exam
Spingola, Cinzia
2021
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/33609
http://hdl.handle.net/10077/33609
  • Article

Abstract
The expository-argumentative approach to investigate current issues which is required by the new Type C of State Examination, one of the three tracks for the first national written test, needs an integrated reading/writing approach. Besides accuracy and coherence in language, this approach implies critical reasoning on the issues involved and the addresser’s responsibility towards his/her addressees. This contribution aims to show how and why argumentative writing can draw on literature. In fact, literature can foster self-awareness and awareness of the others, thus fostering the ability to choose and debate.
La riflessione critica di carattere espositivo-argomentativo su tematiche di attualità, richiesta dalla tipologia C del nuovo Esame di Stato al termine del secondo ciclo di istruzione, legittima come le altre due una didattica integrata di lettura e scrittura. Oltre all’uso accorto della lingua e alla coerenza dei procedimenti ragionativi e ideativi, essa presuppone il giudizio critico sulla complessità del reale e la responsabilità del confronto con la comunità dei destinatari. Il contributo esemplifica come e perché la scrittura argomentativa può avvalersi della letteratura: alimentando la coscienza di sé e dell’altro, essa sostiene le capacità di scegliere e di argomentarne le ragioni.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Scuola Secondaria di ...

  • Secondary School

  • Sistema Nazionale di ...

  • National Education Sy...

  • Esame di Stato

  • State Exam

  • Italia

  • Italy

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Cinzia Spingola, "Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato/The study, the road and the water of the river: arguing (and choosing) in type C of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 130-143
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Spingola_23.pdf

Format

Adobe PDF

Size

459.17 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback