Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 08 (2014)
  6. Utilizzo delle tecnologie digitali nella didattica della matematica: moda effimera o opportunità?
 
  • Details
  • Metrics
Options

Utilizzo delle tecnologie digitali nella didattica della matematica: moda effimera o opportunità?

Zuccheri, Luciana
2014
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
http://hdl.handle.net/10077/10387
  • Article

Abstract
L’introduzione di tecnologie digitali nell’insegnamento della matematica, iniziata in Italia alla fine degli anni 1970, ha avuto alterne fortune. Di recente, essa viene incentivata, soprattutto per quel che riguarda le TIC, ma anche per l’uso di software dedicati. In questo articolo si considera come nodo cruciale un’opportuna formazione degli insegnanti in tal senso e si analizzano le due classi di problemi da affrontare, non disgiunte: problemi relativi all’uso dello strumento e problemi legati alle concezioni della matematica da parte degli insegnanti.
The introduction of digital technologies in mathematics education, started in Italy at the end of the 1970’s, has seen many ups and downs. Recently it has been incentivized, mainly with regard to the ICT, but also the use of specific software. In this paper we consider, as the crux of the issue, the appropriate training of teachers keeping this aspect in mind. For this, we analyze two interrelated classes of problems: the problems concerning the use of didactical tools and the problems linked to teachers’ conceptions of mathematics.
Series
QuaderniCIRD
8 (2014)
QuaderniCIRD
8 (2014)
Subjects
  • didattica della matem...

  • mathematics education...

  • tecnologie didattiche...

  • educational technolog...

  • concezioni della mate...

  • mathematics conceptio...

  • scuola secondaria

  • secondary school

  • formazione degli inse...

  • teacher training

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Luciana Zuccheri, Utilizzo delle tecnologie digitali nella didattica della matematica: moda effimera o opportunità?, in QuaderniCIRD, 8 (2014), pp. 23-40
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

zuccheri_CIRD_VIII.pdf

Format

Adobe PDF

Size

5.16 MB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback