Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 20 (2020)
  6. Fattori emotivi e apprendimento: l’ansia per la matematica e i suoi effetti sull’apprendimento disciplinare
 
  • Details
  • Metrics
Options

Fattori emotivi e apprendimento: l’ansia per la matematica e i suoi effetti sull’apprendimento disciplinare

Emotional factors and learning: math anxiety and its effects on math achievement
Cuder, Alessandro
•
PELLIZZONI, SANDRA
•
DE VITA CHIARA
•
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA
2020
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/31021
http://hdl.handle.net/10077/31021
  • Article

Abstract
Mathematical skills are essential to master everyday activities properly, make everyone aware of his/her personal and professional choices and effectively exercise citizenship in a numerate society. For these reasons, it is fundamental to study and describe the factors that can promote or hinder the learning process at the base of this discipline. Literature on the topic has extensively investigated the cognitive abilities that prompt math learning (e.g., intelligence, memory, processing speed) and, more recently, researchers have explored the contribution of the emotional factors (e.g., general or specific anxiety) on math performance. In this paper we will present an update review of the effects of math anxiety on math learning and present a bio-psycho-social model that could help to better understand the possible etiology of this condition. This developmental and dynamic approach seem to be the most suitable for studying and treating math anxiety.
Le competenze matematiche sono abilità rilevanti per gestire in modo appropriato le attività quotidiane, fare scelte personali e professionali consapevoli e partecipare responsabilmente alla vita sociale. Data la rilevanza di queste abilità è fondamentale descrivere e studiare i fattori che possono promuovere o, al contrario, ostacolare i processi di apprendimento alla base di questa disciplina. La letteratura di settore ha ampiamente studiato le abilità cognitive che favoriscono l’apprendimento matematico (intelligenza, memoria, velocità di elaborazione delle informazioni), recentemente i ricercatori hanno iniziato a indagare anche il contributo dei fattori emotivi (ansia generale e ansia specifica) sulla performance matematica. In questo articolo presenteremo un’aggiornata revisione della letteratura riguardante gli effetti dell’ansia matematica sull’apprendimento disciplinare e descriveremo un modello bio-psico-sociale che consenta una migliore comprensione dell’eziologia di questa specifica condizione. Questo modello, dinamico e concettualizzato in ottica evolutiva, sembra essere uno tra i più adatti per studiare e promuovere interventi a contrasto dell’ansia matematica.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Apprendimento Matemat...

  • Mathematical Learning...

  • Scuola

  • School

  • Ansia Matematica

  • Math Anxiety

  • Fattori Emotivi

  • Emotional Factors

  • Modello Bio-Psico-Soc...

  • Bio-Psycho-Social Mod...

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Alessandro Cuder, Sandra Pellizzoni, Chiara De Vita, Maria Chiara Passolunghi, "Fattori emotivi e apprendimento: l’ansia per la matematica e i suoi effetti sull’apprendimento disciplinare / Emotional factors and learning: math anxiety and its effects on math achievement", in: QuaderniCIRD, 20 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 50-63
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Cuder_Pellizzoni_De Vita_Passolunghi.pdf

Format

Adobe PDF

Size

349.16 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback