Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 25 (2022)
  6. Potenziare l’apprendimento matematico con il nuovo dispositivo digitale “MagiCal”: uno studio pilota
 
  • Details
  • Metrics
Options

Potenziare l’apprendimento matematico con il nuovo dispositivo digitale “MagiCal”: uno studio pilota

Enhancing math learning with the new digital device “MagiCal”: a pilot study
Bove, Beatrice
•
Doz, Eleonora
•
Cuder, Alessandro
•
PELLIZZONI, SANDRA
•
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA
2023
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/34765
http://hdl.handle.net/10077/34765
  • Article

Abstract
The present pilot study aims to develop and evaluate the effects of a new digital device – the calculator MagiCal – in enhancing children’s math learning. MagiCal is designed to integrate the symbolic and non-symbolic representation of numbers, as well as motor activity Twenty-nine children from second grade were randomly assigned to a training group with MagiCal or to an active control group (literacy training). Children’s math abilities (math fluency, written computation, and number comparison), math anxiety and test anxiety were measured before and after the training. Compared to the active control group, the children of the MagiCal group demonstrated a significant improvement in math fluency and written computation. However, no differences were observed in comparing numbers, math anxiety and text anxiety in the two groups.
Nel presente studio pilota si è sviluppato un nuovo dispositivo digitale – la calcolatrice MagiCal – volto a promuovere l’apprendimento matematico. MagiCal integra la rappresentazione numerica simbolica e non simbolica, nonché l’esperienza motoria. Ventinove bambini frequentanti la seconda classe della Scuola primaria sono stati divisi in gruppo training con MagiCal o gruppo di controllo attivo (training sulla lettura). Prima e dopo il training, si sono misurate le abilità matematiche dei bambini (fluenza del calcolo, calcolo scritto e confronto numerico), l’ansia per la matematica e l’ansia da test. Rispetto al gruppo di controllo attivo, i bambini del gruppo training hanno dimostrato un miglioramento significativo nelle prove di fluenza del calcolo e del calcolo scritto. Non si sono osservate differenze per il confronto numerico, l’ansia per la matematica e da test.
Subjects
  • Apprendimento Matemat...

  • Math Learning

  • Training

  • Training

  • Scuola Primaria

  • Primary School

  • Calcolo

  • Computation

Source
Beatrice Bove, Eleonora Doz, Alessandro Cuder, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "Potenziare l’apprendimento matematico con il nuovo dispositivo digitale “MagiCal”: uno studio pilota/Enhancing math learning with the new digital device “MagiCal”: a pilot study", in: QuaderniCIRD, 25 (2022), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2023, pp. 10-36
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Bove et al._25.pdf

Format

Adobe PDF

Size

572.82 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback