Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Visioni LatinoAmericane
  5. Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Numero speciale: Quaderni del Csal n. 5
  6. La mediazione educativa e interculturale nell’adozione internazionale. Il contesto brasiliano
 
  • Details
  • Metrics
Options

La mediazione educativa e interculturale nell’adozione internazionale. Il contesto brasiliano

Magalhães, Manuela
2018
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2035-6633
DOI
10.13137/2035-6633/19922
http://hdl.handle.net/10077/19922
  • Article

Abstract
The Author presents the experience made with the educational intercultural mediation, with special reference to the international adoption and the experimental project implemented from 2013 in some schools of Genoa, Italy. The project was created on the basis of the experiences made with the brazilian children adopted, and on their didactic, linguistic, educational and social insertion. The position of the mediator has become fundamental for the family and social inclusion.
La Autora describe la experiencia de la mediación intercultural educativa, con especial referencia al ámbito de la adopción internacional, a través del proyecto experimental implementado en 2013 en algunos institutos educativos de Génova, Italia. El servicio fue creado sobre la base de las experiencias realizadas con los niños adoptados de origen brasileña y su inclusión didáctica, lingüística, educativa y social. El mediador resultó muy valioso en la construcción de un caminho de inclusión en la nueva comunidad familiar y escolar.
L’Autrice illustra l’esperienza della mediazione interculturale e educativa con particolare riferimento all’adozione internazionale e al progetto sperimentale attuato dal 2013 in alcuni istituti scolastici genovesi. Nel progetto, nato dalle esperienze di bambini adottati di origine brasiliana e relativo inserimento didattico, linguistico, pedagogico e sociale, la figura del mediatore si è rivelata preziosa nel costruire un percorso di inclusione nella nuova comunità familiare e scolastica.
Journal
Visioni LatinoAmericane 
Subjects
  • mediation

  • interculture

  • international adoptio...

  • languages

  • mediación

  • intercultura

  • adopción internaciona...

  • idiomas

  • mediazione

  • intercultura

  • adozione internaziona...

  • lingue

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Manuela Magalhães, "La mediazione educativa e interculturale nell’adozione internazionale. Il contesto brasiliano", in "Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 510-526
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

VLA_18_2018_S_Magalhaes.pdf

Format

Adobe PDF

Size

498.61 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback