Options
Metodologia ermeneutica e didattica giuridica. A partire da un recente volume di Donato Carusi su diritto e letteratura
Petrillo, Francesco
2023
Abstract
Starting from a recent work on Law and Literature, the item proposes a teaching methodology for the study of law capable of not neglecting the legal-her meneutic methodology. Critical pre-understanding and hermeneutic circulari ty are necessary training tools for a jurist, such as the contemporary one, protagonist of a legal era that has emerged from geo-globalization, but still incapable of defining the contexts of the new geo-glocalization. Literature – as well as aesthetics has provided tools for possible anticipation of the need for the jurist to over come the relationship between philological interpretation and mere criticism of legal texts with the definition of the concept of critical pre-understanding and to overco me the paradox of a method of the democratic majority only aimed at imposing decisions that are convenient for most people, but not necessarily actionable for the entire social context, bt hermeneutic circle. The law closer to justice than to law, claimed by the literary psychologism of the early twentieth century and by nineteenth-century literary realism, must be proposed for the formation of the jurist’s habitus and for the latter’s concrete operation in the social sphere. The teaching of law is the possible tool, being able to benefit from the legal-hermeneutic method wi thout excluding it from the applicative potential of law, to transpose an aspiration and a concrete human need, collected in literary experiences, within the le gal reality of all days. The legal-hermeneutic method presents itself as a peculiar possible training path for the jurist attenti ve to the transformations of a political society that cannot be governed and regulated exclusively throu gh the order of laws desired by the majority of its members.
A partire da un recente volume su Diritto e letteratura, il lavoro propone una metodologia didattica per lo studio del diritto in grado di non trascurare la metodologia giuridico ermeneutica. La precomprensione critica e la circolarità erme neutica sono necessari strumenti formativi di un giurista, qual è quello contemporaneo, protagonista di un’epoca giuridica uscita fuori dalla geo-globalizzazione, ma ancora incapace di definire i contesti della nuova geo-glocalizzazione. La lettera tura - così come l’estetica - ha fornito strumenti di anticipazio ne possibile all’esigenza per il giurista di superare il rapporto tra interpretazione filologica e mera critica dei testi giuridici con la definizione del concetto di precomprensione critica e di superare il paradosso di un metodo della maggioranza demo cratica soltanto volto ad imporre determinazioni convenienti ai più, ma non necessariamente perseguibili per l’intero contesto sociale con la definizione di circolarità ermeneutica. Il diritto più vicino alla giustizia che alla legge, reclamato dallo psicolo gismo letterario del primo Novecento e dal realismo letterario ottocentesco, va proposto per la formazione dell’habitus del giurista e per l’operatività concreta nel sociale di quest’ultimo. La didattica del diritto è lo strumento possibile, potendo fruire del metodo giuridico-ermeneutico senza escluderlo dalle poten zialità applicative del diritto, per trasporre un’aspirazione e una concreta esigenza umana, raccolta nelle esperienze lettera rie, all’interno della realtà giuridica di tutti i giorni. Il metodo giuridico-ermeneutico si pone come un peculiare percorso neces sario di formazione per il giurista attento alle trasformazioni di una società politica non governabile e regolabile esclusiva mente attraverso l’ordine delle leggi voluto dalla maggioranza dei suoi consociati.
Starting from a recent work on Law and Literature, the item proposes a teaching methodology for the study of law capable of not neglecting the legal-her meneutic methodology. Critical pre-understanding and hermeneutic circulari ty are necessary training tools for a jurist, such as the contemporary one, protagonist of a legal era that has emerged from geo-globalization, but still incapable of defining the contexts of the new geo-glocalization. Literature – as well as aesthetics has provided tools for possible anticipation of the need for the jurist to over come the relationship between philological interpretation and mere criticism of legal texts with the definition of the concept of critical pre-understanding and to overco me the paradox of a method of the democratic majority only aimed at imposing decisions that are convenient for most people, but not necessarily actionable for the entire social context, bt hermeneutic circle. The law closer to justice than to law, claimed by the literary psychologism of the early twentieth century and by nineteenth-century literary realism, must be proposed for the formation of the jurist’s habitus and for the latter’s concrete operation in the social sphere. The teaching of law is the possible tool, being able to benefit from the legal-hermeneutic method wi thout excluding it from the applicative potential of law, to transpose an aspiration and a concrete human need, collected in literary experiences, within the le gal reality of all days. The legal-hermeneutic method presents itself as a peculiar possible training path for the jurist attenti ve to the transformations of a political society that cannot be governed and regulated exclusively throu gh the order of laws desired by the majority of its members.
Source
Francesco Petrillo, "Metodologia ermeneutica e didattica giuridica. A partire da un recente volume di Donato Carusi su diritto e letteratura", in: "Tigor. Rivista di scienze della comunicazione e di argomentazione giuridica. A. XV (2023) n. 2 (luglio-dicembre)", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2023, pp. 15-23
Languages
it
File(s)