Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/10214
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dc.contributor.authorBattera, Federico-
dc.date.accessioned2014-07-25T10:08:51Z-
dc.date.available2014-07-25T10:08:51Z-
dc.date.issued2014-07-25-
dc.identifier.issn2385-0892-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10077/10214-
dc.description.abstractThe paper aims at analyzing three Arab regimes which since 2011 have experienced mass protests. Before the outbreak of such protests, Tunisia, Egypt and Syria shared some common characteristics which made these countries eligible for broad comparison: the existence of a hegemonic party, broad repressive apparatuses and an important public sector. By exploring the different relations between the state, the party and the military before the crisis it should be possible to assess whether the establishment of a liberal democracy is a real perspective or not. How the properties of previous regimes impact on the eventual outcome of a political crisis is one of the most debated topics in the literature. As working hypotheses, we could pose that the limited role of the army is more likely to favor a democratic evolution in the Tunisian case, whereas the absent or even partial separation of the military from state and party institutions in the other two cases makes this perspective more uncertain.it_IT
dc.description.abstractQuesto saggio analizza tre regimi arabi che a partire dal 2011 hanno conosciuto fenomeni di proteste di massa. Tunisia, Egitto e Siria condividevano, infatti, alcune caratteristiche che ne facilitano la comparazione: l’esistenza di un partito in posizione egemonica, l’estensione degli apparati repressivi e un settore pubblico importante. Analizzando l’intensità delle relazioni tra lo Stato, il partito e l’apparato militare prima della crisi è possibile, dunque, determinare le concrete possibilità di evoluzione verso una forma di democrazia liberale. Le eredità lasciate dal regime precedente sono, infatti, in letteratura uno dei fattori più importanti per le implicazioni successive. Il ruolo limitato dell’esercito, nel caso tunisino, e la sua separazione dal partito e dallo Stato rendono, dunque, questo caso più promettente.it_IT
dc.language.isoenit_IT
dc.publisherEUT Edizioni Università di Trieste-
dc.relation.ispartofseriesPoliarchie/Polyarchiesit_IT
dc.relation.ispartofseries1/2014it_IT
dc.subjectArab regimesit_IT
dc.subjectTransitionsit_IT
dc.subjectDemocracyit_IT
dc.subjectAuthoritarianismit_IT
dc.subjectRuling coalitionit_IT
dc.subjectCivil-military relationsit_IT
dc.subjectRegimi arabiit_IT
dc.subjectTransizioniit_IT
dc.subjectDemocraziait_IT
dc.subjectAutoritarismiit_IT
dc.subjectCoalizioni di potereit_IT
dc.subjectRelazioni civili-militariit_IT
dc.titleRuling Coalitions and Chances of Democratization in Arab Countriesit_IT
dc.typeBook Chapter-
dc.identifier.eisbn978-88-8303-567-8-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypebookPart-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Poliarchie / Polyarchies 2014/1
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