Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/10387
Title: Utilizzo delle tecnologie digitali nella didattica della matematica: moda effimera o opportunità?
Authors: Zuccheri, Luciana
Keywords: didattica della matematicamathematics educationtecnologie didatticheeducational technologyconcezioni della matematicamathematics conceptionsscuola secondariasecondary schoolformazione degli insegnantiteacher training
Issue Date: 2014
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Luciana Zuccheri, Utilizzo delle tecnologie digitali nella didattica della matematica: moda effimera o opportunità?, in QuaderniCIRD, 8 (2014), pp. 23-40
Series/Report no.: QuaderniCIRD
8 (2014)
Abstract: L’introduzione di tecnologie digitali nell’insegnamento della matematica, iniziata in Italia alla fine degli anni 1970, ha avuto alterne fortune. Di recente, essa viene incentivata, soprattutto per quel che riguarda le TIC, ma anche per l’uso di software dedicati. In questo articolo si considera come nodo cruciale un’opportuna formazione degli insegnanti in tal senso e si analizzano le due classi di problemi da affrontare, non disgiunte: problemi relativi all’uso dello strumento e problemi legati alle concezioni della matematica da parte degli insegnanti.
The introduction of digital technologies in mathematics education, started in Italy at the end of the 1970’s, has seen many ups and downs. Recently it has been incentivized, mainly with regard to the ICT, but also the use of specific software. In this paper we consider, as the crux of the issue, the appropriate training of teachers keeping this aspect in mind. For this, we analyze two interrelated classes of problems: the problems concerning the use of didactical tools and the problems linked to teachers’ conceptions of mathematics.
URI: http://hdl.handle.net/10077/10387
ISSN: 2039-8646
Appears in Collections:QuaderniCIRD 08 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zuccheri_CIRD_VIII.pdf5.29 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

547
checked on Feb 17, 2018

Download(s)

6,122
checked on Feb 17, 2018

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons