Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/11953
Title: | The elusive foundations of Electric Vehicle supporting policy: a study of claims in the public debate in Italy | Authors: | Massiani, Jérôme | Issue Date: | 2015 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Jérôme Massiani, "The elusive foundations of Electric Vehicle supporting policy: a study of claims in the public debate in Italy", in: Romeo Danielis (a cura di), "L’auto elettrica come innovazione radicale: scenari di penetrazione di mercato e ricadute economiche e sociali", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2015, pp. 77-89. | Abstract: | Il dibattito pubblico, in Italia come in altri paesi, presenta i veicoli elettrici come una tecnologia destinata a una diffusione certa sul mercato. Questa asserzione influenza le politiche e favorisce aspettative da parte dei cittadini. In questo contesto, è utile esplorare quanto queste stime sono ragionevoli o devono essere oggetto di dubbi. I nostri risultati dipingono un panorama molto più preoccupante dove il 99% delle affermazioni non sono verificabili (almeno, per una frazione di loro, di pagare gli autori, mettendo le persone interessate di fronte all’alternativa “pagarci o crederci”), mentre la residua frazione appare di debole valore scientifico. I nostri risultati indicano, che, senza un confronto più trasparente e critico, le politiche a supporto dei veicoli elettrici rischiano di basarsi su basi deboli. The public debate, in Italy as in other countries, presents Electric Vehicles as a technology with good market diffusion potential. This belief influences the policy makers and policy advisors and favors expectations of the general public toward the diffusion of this technology. In this context, it is relevant to explore how much figures present in the public debate are reliable. The purpose of the present article is to check whether these claims just make sense or are subject to doubt. Our finding is much more worrying: 99 % these claims are not even open to scrutiny (unless, for a fraction of them, upon payment formulating the infamous alternative: “trust us or pay us”). The tiny remaining fraction has a poor scientific value. Our finding supports the assumption that, without a more critical and open confrontation, the policies supportive of EV are at risk of being formulated on weak basis. |
Type: | Book Chapter | URI: | http://hdl.handle.net/10077/11953 | eISBN: | 978-88-8303-718-4 |
Appears in Collections: | L’auto elettrica come innovazione radicale: scenari di penetrazione di mercato e ricadute economiche e sociali |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Massiani_Auto_elettrica.pdf | 833.33 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 50
460
checked on Jul 2, 2022
Download(s) 50
552
checked on Jul 2, 2022
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License