Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/12295
Title: IL MASTER IN “GEOGRAFIA, GOVERNANCE ED ECONOMIA. STRUMENTI, METODI E SISTEMI INFORMATIVI GEOGRAFICI (GIS) PER LA GESTIONE DEL TERRITORIO” DELL’UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI VERONA. INQUADRAMENTO GENERALE, DOCUMENTI DI RIFERIMENTO ED ESPERIENZE CARTOGRAFICHE DI STAGE
MASTER IN “GEOGRAPHY, GOVERNANCE AND ECONOMICS. INSTRUMENTS, METHODS AND GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEM FOR TERRITORIAL MANAGEMENT” OF UNIVERSITY OF VERONA. OVERVIEW, REFERENCE DOCUMENTS AND CARTOGRAPHIC PRACTICAL EXPERIENCE
Authors: Robiglio, Claudia
Osmani, Laura
Rizzo, Luca Simone
Ambrosini, Chiara
Baruffato, Stefano
Issue Date: 21-Mar-2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Claudia Robiglio, Laura Osmani, Luca Simone Rizzo, Chiara Ambrosini, Stefano Baruffato, "IL MASTER IN “GEOGRAFIA, GOVERNANCE ED ECONOMIA. STRUMENTI, METODI E SISTEMI INFORMATIVI GEOGRAFICI (GIS) PER LA GESTIONE DEL TERRITORIO” DELL’UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI VERONA. INQUADRAMENTO GENERALE, DOCUMENTI DI RIFERIMENTO ED ESPERIENZE CARTOGRAFICHE DI STAGE", in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 129-130-131 (2007), Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2007, pp. 81-100
Series/Report no.: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
129-130-131
Abstract: 
Analisi del territorio, interpretazione della sua complessità, individuazione delle dinamiche di sviluppo
(o di regressione) e formulazione di scenari funzionali alle scelte politiche territoriali rappresentano
idee guida intorno alle quali si è strutturata l’iniziativa formativa cui si riferisce nel presente
contributo. Si mostreranno in sintesi, inoltre, la “mappa” del cofinanziamento al servizio della
formazione, gli obiettivi programmati, i protagonisti, i quadri strategici e le priorità di intervento
sulla base dei quali si sono realizzate esperienze di stage nell’ambito della rappresentazione cartografica strettamente connessa ad un quadro di sviluppo relativo alle nuove tecnologie ICT applicate
al territorio. Fondi strutturali, politiche di coesione, regolamenti CE, obiettivi connessi, in primis,
la cooperazione territoriale e la competitività della Regione Veneto si intersecano ed esplicano
attraverso la creazione di competenze rivolte alla gestione di territori complessi. All’interno di questi
ultimi si innervano dinamiche strettamente legate alla nascita di sistemi locali e di innovativi
approcci di governance per il governo del territorio.

Territorial analysis, interpretation and identification of development paths, scenario-building exercises
represent the concepts to which we referred when structuring the master degree henceforth
presented. The paper is divided into two parts (reflecting the organization given to the course). In
the first one - in order to facilitate the understanding of current trends - we describe the rational
behind such a project and discuss its theoretical underpinnings [making explicit reference to the
debate over local (economic) development)]. Emerging local and regional systems act progressively
more as gateways through which (economic) knowledge is transferred and as key nodes of the
worldwide network channelling economic efficiency and growth. Policies aimed at enhancing competitiveness
gain more relevance, also because of the societal and territorial re-organization those
processes imply. In order for the students to acquire the theoretical tools necessary to better understand
territorial dynamics, part of the degree focuses on analysing participatory governance
mechanisms currently implemented (baring in mind the role social relationships play as a structuring
factor that triggers interactive learning and interconnects individuals and organizations).
In the second part of the article, we offer an overview of the EU co-funding schemes aimed at
improving human capital training. We give information on objectives, actors involved, national and
regional strategic frameworks programmes and priorities, structural funds regulations and the
cohesion policy. A final paragraph will be specifically dedicated to describe internship experiences.
The latter have been designed, in fact, in such a way that students were asked to both work within
the field of cartographic/territorial research and use the latest ICT tools available (the training for
which was given in a specific module).
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/12295
ISSN: 00449733
Appears in Collections:Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 129-130-131

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Robiglio et al..pdf371.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s) 50

772
Last Week
0
Last month
4
checked on Nov 26, 2020

Download(s) 50

432
Last Week
0
Last month
1
checked on Nov 26, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons