Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/12326
Title: L’OFFERTA CONTEMPORANEA DI CARTOGRAFIA TURISTICA IN FORMATO CARTACEO: IL CASO DELLA CITTÀ DI PARMA
THE CONTEMPORARY OFFER OF PAPER CARTHOGRAPHY FOR TOURISTS: THE CASE OF THE TOWN OF PARMA
Authors: Fadiga, Leonida
Papotti, Davide
Issue Date: 24-Mar-2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Leonida Fadiga, Davide Papotti, "L’OFFERTA CONTEMPORANEA DI CARTOGRAFIA TURISTICA IN FORMATO CARTACEO: IL CASO DELLA CITTÀ DI PARMA", in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 126-127-128 (2006), Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2006, pp. 33-57
Series/Report no.: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
126-128-129
Abstract: 
La cartografia turistica rappresenta un interessante repertorio per la verifica dell’efficacia comunicativa
dello strumento cartografico. Al centro di una complessa dialettica fra le esigenze del committente,
quelle del produttore e quelle dell’utente, una carta turistica è chiamata ad un difficile
equilibrio fra completezza informativa ed efficacia comunicativa. L’articolo analizza il caso della
produzione cartografica turistica dell’ultimo ventennio nel contesto di una città di medie dimensioni,
Parma, che fonda la propia appetibilità turistica soprattutto sulla dotazione artistico-monumentale.
Attraverso uno spoglio comparativo di 26 carte turistiche, gli autori propongono un’analisi dei
punti forti e dei punti deboli della cartografia in questione. In fase di conclusione, vengono inoltre
proposti alcuni suggerimenti operativi per la messa a fuoco di un’efficace cartografia turistica per
un centro urbano.

Tourism cartography represents an interesting repertory to investigate the communicative power
of a map. A tourism map is, in fact, at the center of a complex web, between the needs of its sponsor,
those of its producer and those of its reader. This specific kind of cartography must be able to
convey a complete set of information and, at the same time, be simply readable. The article takes
into consideration the tourism cartography produced during the last twenty years for a mediumsized
town, Parma, whose tourist appeal is based on the monuments of the historical downtown.
Through the analysis of 26 different tourism maps of the town of Parma, the authors offer a critical
exam of both the strengths and the weaknesses of this special kind of cartography. Last, the
authors suggest some strategies to improve tourism maps portraying an urban downtown.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/12326
ISBN: 00449733
Appears in Collections:Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 126-127-128

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Fadiga_Papotti.pdf1.27 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s) 50

475
checked on Oct 27, 2020

Download(s)

435
checked on Oct 27, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.