Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/12336
Title: SOFT ECONOMY: IL PAESAGGIO DEL VINO IN UMBRIA COME RISORSA GEO-TURISTICA
SOFT ECONOMY: “THE WINE LANDSCAPE” IN THE UMBRIA REGION AS A GEOLOGIC-TOURIST RESOURCE
Authors: Gregori, Lucilia
Issue Date: 24-Mar-2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Lucilia Gregori "SOFT ECONOMY: IL PAESAGGIO DEL VINO IN UMBRIA COME RISORSA GEO-TURISTICA", in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 126-127-128 (2006), Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2006, pp. 185-202
Series/Report no.: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
126-127-128
Abstract: La Soft Economy è un orientamento culturale che coniuga valori economici e paesaggistici al fine di promuovere i valori di un territorio. Il paesaggio viene riscoperto come risorsa culturale ed economica e va studiato ed offerto nelle sue caratteristiche più diverse, da quelle scientifiche alle turistiche. L’Umbria si presta molto all’organizzazione di percorsi geo-turistici poiché caratterizzato da grande geodiversità. Contrasti morfologici differenziano il territorio in unità di paesaggio: le strutture calcaree dell’ Appennino umbro, i depositi lacustri (L. Tiberino) e quelli marini (Città della Pieve), mentre a SW sono presenti le vulcaniti di Bolsena. La morfogenesi ha scolpito forme identificabili come “geomorfositi”, memoria storica di antichi paesaggi. Un nuovo “valore aggiunto” al territorio, che riscuote consensi, è il Terroir in relazione ai vini, riscoperto nell’ambito della Soft Economy. Il binomio “vino e turismo” è abbastanza collaudato, ma l’ associazione tra vino e caratteri geomorfologici del territorio è un “percorso” nuovo, interessante e turisticamente valido.
Soft Economy is a new cultural trend interested in conjugating economic aspects together with a focus on the environment and the landscape of a country, in order to promote effective and potential values of a certain geographic area in which the landscape becomes a cultural as well as an economic resource. In order to take advance of this, the main goal is to identify and describe the sites which can be of value for such a purpose. The Umbria region is a good candidate, thanks to its wide geodiversity and, infact, it is possible to observate striking geomorphological constrasts. Geological and geomorphological features have a decisive role in modeling of the landscape. Moreover a new territorial element, the Terroir, is driving the attention as far as wines and landscape are concerned. In this respect, the two elements of turism and wine can be associated to the geomorphological features of a geographic area in order to form a new interesting path for turistic routes.
URI: http://hdl.handle.net/10077/12336
ISSN: 00449733
Appears in Collections:Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 126-127-128

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gregori.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

376
Last Week
0
Last month
checked on Feb 23, 2018

Download(s)

371
checked on Feb 23, 2018

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons