Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/12336
Title: SOFT ECONOMY: IL PAESAGGIO DEL VINO IN UMBRIA COME RISORSA GEO-TURISTICA
SOFT ECONOMY: “THE WINE LANDSCAPE” IN THE UMBRIA REGION AS A GEOLOGIC-TOURIST RESOURCE
Authors: Gregori, Lucilia
Issue Date: 24-Mar-2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Lucilia Gregori "SOFT ECONOMY: IL PAESAGGIO DEL VINO IN UMBRIA COME RISORSA GEO-TURISTICA", in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 126-127-128 (2006), Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2006, pp. 185-202
Series/Report no.: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia
126-127-128
Abstract: 
La Soft Economy è un orientamento culturale che coniuga valori economici e paesaggistici al fine
di promuovere i valori di un territorio. Il paesaggio viene riscoperto come risorsa culturale ed economica
e va studiato ed offerto nelle sue caratteristiche più diverse, da quelle scientifiche alle turistiche.
L’Umbria si presta molto all’organizzazione di percorsi geo-turistici poiché caratterizzato da
grande geodiversità. Contrasti morfologici differenziano il territorio in unità di paesaggio: le strutture
calcaree dell’ Appennino umbro, i depositi lacustri (L. Tiberino) e quelli marini (Città della
Pieve), mentre a SW sono presenti le vulcaniti di Bolsena. La morfogenesi ha scolpito forme identificabili
come “geomorfositi”, memoria storica di antichi paesaggi. Un nuovo “valore aggiunto”
al territorio, che riscuote consensi, è il Terroir in relazione ai vini, riscoperto nell’ambito della Soft
Economy. Il binomio “vino e turismo” è abbastanza collaudato, ma l’ associazione tra vino e caratteri
geomorfologici del territorio è un “percorso” nuovo, interessante e turisticamente valido.

Soft Economy is a new cultural trend interested in conjugating economic aspects together with a
focus on the environment and the landscape of a country, in order to promote effective and potential
values of a certain geographic area in which the landscape becomes a cultural as well as an
economic resource. In order to take advance of this, the main goal is to identify and describe the
sites which can be of value for such a purpose. The Umbria region is a good candidate, thanks to
its wide geodiversity and, infact, it is possible to observate striking geomorphological constrasts.
Geological and geomorphological features have a decisive role in modeling of the landscape.
Moreover a new territorial element, the Terroir, is driving the attention as far as wines and landscape
are concerned. In this respect, the two elements of turism and wine can be associated to the
geomorphological features of a geographic area in order to form a new interesting path for turistic
routes.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/12336
ISSN: 00449733
Appears in Collections:Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 126-127-128

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Gregori.pdf3.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s) 50

539
checked on Oct 29, 2020

Download(s)

551
checked on Oct 29, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons