Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/13276
Title: L’ambito matematico nel PAS A059 - Matematica e Scienze nella scuola secondaria di primo grado e nel PAS A049 - Matematica e Fisica 
Authors: Zuccheri, Luciana
Obersnel, Franco
Keywords: Didattica della MatematicaMathematics EducationFormazione degli InsegnantiTeacher EducationFormazione Post LaureamPost-Degree EducationScuola SecondariaSecondary School
Issue Date: 2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Luciana Zuccheri, Franco Obersnel, "L’ambito matematico nel PAS A059 - Matematica e Scienze nella scuola secondaria di primo grado e nel PAS A049 - Matematica e Fisica", in: QuaderniCIRD, 12 (2016), pp. 45-63
Series/Report no.: QuaderniCIRD
12 (2016)
QuaderniCIRD
12 (2016)
Abstract: Nel contributo si espongono alcune problematiche legate alla progettazione didattica dei corsi dell’area disciplinare matematica nei percorsi abilitanti per le classi A059 - Matematica e Scienze per la scuola secondaria di I grado e A049 - Matematica e Fisica. Si illustra come si è cercato di superarle, nei corsi attivati dall’Università di Trieste, con un’opportuna scelta di contenuti e di metodologie di insegnamento. La riflessione si focalizza sui PAS - Percorsi Abilitanti Speciali degli anni accademici 2013/2014 e 2014/2015, svolgendo alcuni confronti con l’esperienza sviluppata negli omologhi corsi di TFA - Tirocinio Formativo Attivo.
This paper deals with problems concerning the planning of mathematics courses in teacher educational pathways to professional qualifications, respectively, A059 - Matematica e Scienze per la scuola secondaria di I grado (Mathematics and Science for lower secondary school) and A049 - Matematica e Fisica (Mathematics and Physics for upper secondary school). It will be shown how the University of Trieste, with the activation of its courses, chose suitable contents and didactical methodologies in the attempt to overcome these problems. The PAS - Percorsi Abilitanti Speciali (Special Qualification Pathways) in the academic years 2013/2014 and 2014/2015 will be discussed and then a comparison will be made with the experience of analogous courses in TFA - Tirocinio Formativo Attivo (Active Educational Training).
URI: http://hdl.handle.net/10077/13276
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/13276
Appears in Collections:QuaderniCIRD 12 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zuccheri_Obersnel.pdf274.56 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

285
Last Week
0
Last month
0
checked on Oct 19, 2018

Download(s)

419
checked on Oct 19, 2018

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons