Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/13288
Title: L’esperienza dell’Associazione Nazionale Insegnanti di Scienze Naturali
Authors: Catalfamo, Elide
Keywords: Associazioni degli InsegnantiAssociation of TeachersANISNMetodo Ecologico-EvolutivoEcological-Evolutionary MethodConsapevolezzaAwarenessInterconnessioneInterconnectionMultimedialitàMultimediaScuola SecondariaSecondary SchoolScienze NaturaliNatural SciencesDidattica delle Scienze NaturaliDidactics of Natural Sciences
Issue Date: 2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Elide Catalfamo, "L’esperienza dell’Associazione Nazionale Insegnanti di Scienze Naturali", in: QuaderniCIRD, 12 (2016), pp. 208-215
Series/Report no.: QuaderniCIRD
12 (2016)
QuaderniCIRD
12 (2016)
Abstract: L’ANISN (Associazione Nazionale Insegnanti di Scienze Naturali), Ente accreditato dal MIUR per la formazione e l’aggiornamento, vanta, tra le altre cose, numerose collaborazioni con i principali organi nazionali e internazionali che si interessano di didattica delle Scienze Naturali e di gestione dell’ambiente. La sezione FVG (Friuli Venezia Giulia) è da sempre impegnata nel perseguimento degli obiettivi didattici con innovazione e ricerca attraverso l’utilizzo delle nuove tecnologie e con l’introduzione di un nuovo approccio allo studio delle discipline che attua la sintesi tra ecologia ed evoluzione: il metodo ecologico-evolutivo. Questo percorso enfatizza l’interconnessione tra i diversi campi del sapere; introduce docenti e studenti al bisogno di una nuova competenza, quella della storicità dei fenomeni e dei processi naturali; stimola la riflessione sui rapporti tra scienza e Valori Etici; valorizza l’utilizzo della rielaborazione multimediale e rende consapevoli del corretto utilizzo delle nuove tecnologie.
ANISN (National Association of Natural Science Teachers) is an Institution accredited by MIUR (Minister for Education, University and Research) for training and refresher courses and has also collaborated with the main national and international institutions involved in Natural Sciences teaching and in environment management. The FVG (Friuli Venezia Giulia) branch has always been engaged in pursuing learning objectives through innovation and research. In order to do that, it has employed new technologies and introduced a new approach to the study of those subjects in which ecology and evolution are entwined: the ECOLOGICAL-EVOLUTIONARY method. This pathway emphasizes the connection between different fields of knowledge. First, it introduces teachers and students to the need to also focus on the history of natural phenomena and processes. Second, it stimulates reflection on the relation between Science and Ethic Values. Third, it promotes the use of multimedia reworking of knowledge and, finally, raises awareness on the correct use of new technologies.
URI: http://hdl.handle.net/10077/13288
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/13288
Appears in Collections:QuaderniCIRD 12 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Catalfamo.pdf631.28 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

180
checked on Oct 23, 2018

Download(s)

208
checked on Oct 23, 2018

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons