Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/13292
Title: L’esperienza del Piano Lauree Scientifiche - Fisica presso l’Università di Trieste
Authors: Peressi, Maria
Keywords: Piano Lauree ScientificheFisicaPhysicsDidattica della FisicaPhysics EducationDidattica delle ScienzeScience EducationLaboratorio DidatticoEducational LaboratoryOrientamentoOrientation
Issue Date: 2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Maria Peressi, "L’esperienza del Piano Lauree Scientifiche - Fisica presso l’Università di Trieste", in: QuaderniCIRD, 12 (2016), pp. 251-260
Series/Report no.: QuaderniCIRD
12 (2016)
QuaderniCIRD
12 (2016)
Abstract: 
Il Piano Lauree Scientifiche (PLS) si prefigge di dare agli studenti delle scuole secondarie di secondo grado una corretta percezione della Fisica e del suo approccio ai fenomeni naturali, attraverso occasioni di incontri con i ricercatori e di esperienze dirette. Per questo l’attività svolta è soprattutto di tipo “hands-on” in laboratorio didattico, sia tradizionale che informatico, ma include anche esperienze dimostrative, conferenze, visite ai grandi laboratori, nonché opportunità di autovalutazione e consolidamento delle competenze per gli studenti che intendono iscriversi a corsi di laurea scientifici. L’attività sistematica introdotta con il PLS ha permesso di gettare le basi per una solida collaborazione Scuola-Università, per accompagnare i giovani nei primissimi passi verso l’entusiasmante avventura della ricerca scientifica.

The aim of the Italian “Scientific Degrees Project” (Piano Lauree Scientifiche, PLS) is to give rise to a correct perception of Physics and of its approach to natural phenomena among secondary school students, through meetings with researchers and direct experiences. Therefore, the proposed activity is mainly “hands-on”, in both traditional and computational laboratory. It also includes tutorials, seminars, visits to large scale Laboratories, as well as opportunities of self-assessment and knowledge strengthening for those students who want to enroll in scientific degree courses. The systematic activity promoted by the PLS allowed us to lay the groundwork for a strong School-University collaboration, to accompany young people in the very first steps towards the stimulating adventure of scientific research.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/13292
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/13292
Appears in Collections:QuaderniCIRD 12 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Peressi.pdf727.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

348
checked on Oct 23, 2020

Download(s)

222
checked on Oct 23, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons