Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/13293
Title: L’esperienza del Piano Lauree Scientifiche - Chimica presso l’Università di Trieste
Authors: Rizzo, Roberto
Keywords: Piano Lauree ScientificheChimicaChemistryDidattica della ChimicaChemistry EducationDidattica delle ScienzeScience EducationDidattica di LaboratorioLaboratory TeachingFormazione PermanenteLifelong LearningAggiornamento ProfessionaleProfessional DevelopmentDivulgazione ScientificaPopular Science
Issue Date: 2016
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Roberto Rizzo, "L’esperienza del Piano Lauree Scientifiche - Chimica presso l’Università di Trieste", in: QuaderniCIRD, 12 (2016), pp. 261-266
Series/Report no.: QuaderniCIRD
12 (2016)
QuaderniCIRD
12 (2016)
Abstract: 
Vengono illustrate le linee guida e i criteri utilizzati per definire le attività di orientamento per gli studenti e di formazione per i docenti delle scuole secondarie di secondo grado nell’ambito del sottoprogetto Chimica del Piano Lauree Scientifiche attuate presso il Dipartimento di Scienze Chimiche e Farmaceutiche dell’Università di Trieste, ma diffuse anche nell’intera Regione Friuli Venezia Giulia. I punti che sono stati ritenuti fondamentali erano: gli studenti imparano le Scienze eseguendo esperimenti con le loro mani, i docenti devono essere in grado di spiegare questi esperimenti avendoli eseguiti personalmente. Infine, è importante mettere in evidenza gli aspetti interdisciplinari che attraversano diverse discipline dalla chimica alla fisica, alla biologia, alla geologia, sottolineando che la descrizione degli osservabili viene fatta attraverso la matematica.

Guidelines and criteria used to define the orientation activities for students and teacher training in upper secondary schools are explained. The activities were developed within the framework of the “Sub-project Chemistry” of the Piano Lauree Scientifiche, which was implemented at the Department of Chemistry and Pharmaceutical Sciences of the University of Trieste and spread throughout the Friuli Venezia Giulia Region. The points that have been considered essential were: students learn science by performing experiments hands-on, teachers must be able to explain these experiments, once they have performed them personally. Finally, it is important to highlight the interdisciplinary aspects that cross several disciplines from chemistry to physics, to biology and geology, emphasizing that the description of observables is made through mathematics.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/13293
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/13293
Appears in Collections:QuaderniCIRD 12 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rizzo.pdf314.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s) 50

397
checked on Oct 26, 2020

Download(s)

236
checked on Oct 26, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons