Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 14 (2017)
  6. Semplici esperienze pratiche per introdurre lo studio della Microbiologia
 
  • Details
  • Metrics
Options

Semplici esperienze pratiche per introdurre lo studio della Microbiologia

Dolzani, Lucilla
2017
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/13939
http://hdl.handle.net/10077/13939
  • Article

Abstract
Due semplici esperienze di laboratorio consentono agli studenti di scoprire il microscopico mondo invisibile che li circonda. La prima esperienza consiste nel coltivare i batteri normalmente presenti sulle superfici corporee e su piccoli oggetti, mentre la seconda punta a valutare il numero di batteri contenuti in una porzione di bevanda probiotica. Le esperienze sono utili per introdurre lo studio della microbiologia e per facilitare la comprensione di temi importanti, quali la moltiplicazione mediante fissione binaria, l’uso dei terreni di coltura, la quantificazione dei batteri di un campione. La scelta di coltivare microrganismi da elementi che sono parte dell’esperienza quotidiana stimola l’interesse degli studenti ed elimina la necessità di conservare ceppi batterici in laboratorio.
Two simple laboratory experiences allow students to discover the unseen microbial world in everyday life. The aim of the first experience is to culture bacteria from body surfaces and small objects, while the second experience consists of estemating the number of bacteria within a probiotic drink serving. The two experiences may be used to introduce the study of microbiology and to support the understanding of important issues, such as bacterial growth (binary fission), culture media and the measurement of bacterial populations. Culturing bacteria from everyday items stimulates students’ interest and eliminates the need to store bacterial strains in the teaching laboratory.
Series
QuaderniCIRD
14 (2017)
QuaderniCIRD
14 (2017)
Subjects
  • Scuola Secondaria di ...

  • Secondary School - Hi...

  • Scienze

  • Science

  • Biologia

  • Biology

  • Microbiologia

  • Microbiology

  • Batteriologia

  • Bacteriology

  • Didattica delle Scien...

  • Science Education

  • Didattica della Biolo...

  • Biology Education

  • Didattica della Micro...

  • Microbiology Educatio...

  • Didattica di Laborato...

  • Teaching Laboratory

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Lucilla Dolzani, "Semplici esperienze pratiche per introdurre lo studio della Microbiologia", in: QuaderniCIRD, 14 (2017), pp. 146-162
Languages
it
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Dolzani.pdf

Format

Adobe PDF

Size

673.73 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback