Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/13939
Title: Semplici esperienze pratiche per introdurre lo studio della Microbiologia
Authors: Dolzani, Lucilla
Keywords: Scuola Secondaria di Secondo GradoSecondary School - High SchoolScienzeScienceBiologiaBiologyMicrobiologiaMicrobiologyBatteriologiaBacteriologyDidattica delle ScienzeScience EducationDidattica della BiologiaBiology EducationDidattica della MicrobiologiaMicrobiology EducationDidattica di LaboratorioTeaching Laboratory
Issue Date: 2017
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Lucilla Dolzani, "Semplici esperienze pratiche per introdurre lo studio della Microbiologia", in: QuaderniCIRD, 14 (2017), pp. 146-162
Series/Report no.: QuaderniCIRD
14 (2017)
QuaderniCIRD
14 (2017)
Abstract: 
Due semplici esperienze di laboratorio consentono agli studenti di scoprire il microscopico mondo invisibile che li circonda. La prima esperienza consiste nel coltivare i batteri normalmente presenti sulle superfici corporee e su piccoli oggetti, mentre la seconda punta a valutare il numero di batteri contenuti in una porzione di bevanda probiotica. Le esperienze sono utili per introdurre lo studio della microbiologia e per facilitare la comprensione di temi importanti, quali la moltiplicazione mediante fissione binaria, l’uso dei terreni di coltura, la quantificazione dei batteri di un campione. La scelta di coltivare microrganismi da elementi che sono parte dell’esperienza quotidiana stimola l’interesse degli studenti ed elimina la necessità di conservare ceppi batterici in laboratorio.

Two simple laboratory experiences allow students to discover the unseen microbial world in everyday life. The aim of the first experience is to culture bacteria from body surfaces and small objects, while the second experience consists of estemating the number of bacteria within a probiotic drink serving. The two experiences may be used to introduce the study of microbiology and to support the understanding of important issues, such as bacterial growth (binary fission), culture media and the measurement of bacterial populations. Culturing bacteria from everyday items stimulates students’ interest and eliminates the need to store bacterial strains in the teaching laboratory.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/13939
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/13939
Appears in Collections:QuaderniCIRD 14 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dolzani.pdf673.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s) 50

527
Last Week
6
Last month
checked on Oct 28, 2020

Download(s)

9,250
checked on Oct 28, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons