Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/19854
Title: Il tesoro del Duomo: testimonianza di fede e d'arte
Authors: Crusvar, Luisa
Keywords: Tesoro del Duomo di MuggiaOreficieriaArredi liturgiciTreasure of the Duomo of MuggiaJewelryLiturgical furnishings
Issue Date: 2014
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Luisa Crusvar, “Il tesoro del Duomo: testimonianza di fede e d'arte” in: “Antichità Altoadriatiche LXXX (2014). Muggia e il suo Duomo a 750 anni dalla fondazione”, EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2014, pp. 149-181
Journal: Antichità Altoadriatiche 
Abstract: 
The Treasure of the Duomo of Muggia consists of four groups of items, plus a twentieth century objects appendix. The first, clearly of Venetian origin, it's dated at the fifteenth century and it is realized in late Gothic style; the most relevant objects are the Monstrance, called also Venerable, a chalice with a knot bezels and the Peace. A small Silver cross with crucifix and Veronica, a transition item between Gothic and Renaissance, is dated between the XV and XVI centuries. The second group, also of Venetian influence, includes objects of transition between Renaissance and Baroque, like the Chapter Cross and a chalice with olive silver knot. The third group is also of Venetian origin and forms the main collection of Baroque or Rococo style, with crosses, reliquaries, monstrances, censers, cibaria, hanging lamps, cartegloria and a wide series of altar candlesticks. The fourth core, finally, reflects the Austrian period style of the nineteenth century, when the sacred silverware become serial, with prefabricated and assembled features, according to traditional patterns. The most recent acquisition is an elaborate silver chalice of neo-baroque taste, realized in 1923.

II Tesoro del Duomo di Muggia è costituito da quattro gruppi di oggetti, con un'appendice novecentesca. Il primo, di chiara origine veneziana, risale al XV secolo ed è in stile tardogotico; gli oggetti di maggior rilievo sono l'ostensorio detto Il Venerabile, un Calice con nodo a castoni e la Pace. Una piccola Croce in argento con Crocifisso e Veronica, opera di transizione tra Gotico e Rinascimento, si data tra XV e XVI. Il secondo gruppo, anch'esso di origine veneziana, comprende oggetti di transizione tra lo stile rinascimentale e quello barocco, tra questi la Croce Capitolare e un Calice con nodo ad oliva in argento. Anche il terzo gruppo è di chiara origine veneziana e costituisce il nucleo barocco o rococò con croci, reliquiari, ostensori, turiboli, pissidi, lampade pensili, cartegloria e serie di candelieri d'altare. Il quarto nucleo, infine, riflette stilemi del periodo austriaco del XIX secolo, quando l'argenteria sacra diventa seriale, con elementi prefabbricati e assemblati secondo schemi tradizionali. L'acquisizione più recente è un elaborato Calice in argento di gusto neobarocco, eseguito nel 1923.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/19854
Appears in Collections:80 - Antichità Altoadriatiche LXXX (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat Existing users please Login
06-Crusvar_149-181.pdf6.45 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

47
checked on Oct 27, 2020

Download(s)

282
checked on Oct 27, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.